Header Ads

Panduan Memilih Medical Card Terbaik di Malaysia 2017

Panduan Memilih Medical Card Terbaik di Malaysia|Apabila sebut saja tentang kesihatan tak terlepas juga kita kaitkan dengan masalah penyakit kronik yang kini kian semakin meruncing. Ada juga manusia yang lupa tentang kepentingan kesihatan ditambah lagi apabila mereka merasakan dalam keadaan sihat, mereka akan membuat perkara yang tak berfaedah seperti merokok, merempit dan melepak tanpa menghiraukan orang di sekeliling mereka. Bila berlakunya kesakitan, waktu itu barulah sedar tentang 'kemanisan kesihatan' yang sebelum ini diabaikan.

Panduan Memilih Medical Card Terbaik di Malaysia
Medical Card 2017

Tapi bagi golongan ini pula mereka tidak suka dilanda penyakit lebih-lebih lagi penyakit kronik yang berisiko membawa kematian. Walhal, mereka tak mahu disebabkan memerlukan rawatan yang berpanjangan dan sentiasa makan beraneka jenis ubat-ubatan. Dengan zaman sekarang pula kos rawatan yang semakin tinggi sejajar dengan kos sara hidup yang kian meningkat.

Sudah tentunya ia menjadi masalah atau 'critical crisis' kepada pesakit yang tidak mampu membayar kos rawatan yang tinggi. Jika anda ingin dapatkan rawatan di hospital kerajaan berkali ganda lebih murah daripada swasta, namun begitu pesakit perlu menunggu masa agak lama kerana terlalu ramai yang mendapatkan rawatan hospital kerajaan. Dibandingkan pula, rawatan di hospital swasta yang lebih cepat, efisien dan mempunyai kelengkapan yang canggih. Namun dengan faktor kos rawatan yang tinggi menyebabkan tak semua mampu membayar.

Solusinya adalah anda perlu ada 'Medical Card' bagi setiap orang.... Perlukah???

Kenapa Medical Card Penting?


Saya bagi perumpamaan sebagai contoh, jika anda ingin membuat kuih raya sudah tentunya terlebih dahulu anda perlu menyediakan bahan-bahan untuk menyempurnakan kuih itu. Samalah juga dengan kesihatan, anda perlu mengambil langkah berjaga-jaga atau mempersiapkan diri jika anda diuji dengan kesakitan. Apakah perkara utama yang anda perlu fikirkan? Jawapannya adalah rawatan terbaik yang diperoleh!

Tapi, masalah utamanya adalah kos rawatan masa kini sangat tinggi. Dengan mudah kata hanya orang yang berduit saja mampu membayar kos yang boleh menelan hampir RM300,000 satu rawatan saja. Jangan fikir-fikirkan, cara yang terbaik adalah anda perlu mendapatkan kad perubatan atau medical card sebagai persediaan jika anda perlukan rawatan di hospital.

Panduan Memilih Medical Card Terbaik di Malaysia
Bukti Keratan Kos Rawat Barah Sejumlah RM300,000

Tahukah apa itu medical card? Kenapa kad perubatan begitu penting? Kad perubatan biasanya dikeluarkan oleh syarikat takaful dan insurans konvensional. Kebaikan medical card adalah kad ini memberi kemudahan kepada anda yang mendapatkan rawatan di hospital swasta tanpa bayaran tunai. Apabila anda jatuh sakit tak usah pening kepala memikirkan kos rawatan dan kad perubatan adalah penyelesaian masalah anda.

Medical Card Terbaik


Bagaimana kita nak pilih medical card terbaik? Kad perubatan yang sesuai keperluan anda? Terdapat pelbagai jenis kad perubatan di pasaran Malaysia. Perkara utama adalah anda perlulah bijak memilih dan faham tentang pakej insurans perubatan. Sebelum itu anda perlu pertimbangkan untuk medical card.

Berikut adalah beberapa tips memilih medical card terbaik seperti ;

Perlindungan seumur hidup atau tahunan - Ini perkara utama anda pertimbangkan sama ada untuk perlindungan tahunan atau pun seumur hidup anda. Anda perlu tahu jumlah yang akan menanggung anda jika anda mengalami kemalangan atau jatuh sakit.

Had bilik & penginapan hospital - Anda perlu bijak memilih dan tentukan kos bilik hospital di kawasan anda. Anda kena tentukan ingin memilih bilik apa? Room and board single room atau double and triple.

● Had umur - Tempoh maksimum perlindungan. Ada sesetengah syarikat yang menawarkan had umur sehingga 80 tahun atau 90 tahun atau pun juga 100 tahun. Ini bermakna tak semestinya anda mengambil yang 100 tahun sebabnya makin berusia, maka makin meningkat kos perubatan . Jadi anda perlu bijak memilih pelan yang logik dengan jangka hayat rakyat Malaysia.

Sebenarnya banyak lagi perbandingan kad perubatan terbaik dan sesuai pemilihan anda boleh terus dapatkan maklumat lanjut dengan layari link ini BolehCompare.com.

Bagi anda yang ingin tahu lebih lanjut mengenai perbandingan medical card terbaik dan sesuai untuk anda, boleh layari melalui pautan disini ;

>> Klik Pemilihan Medical Card Terbaik  

Sebelum itu saya ingin katakan, saya bukanlah ejen insurans atau ejen takaful. Ini adalah perkongsian supaya anda memahami tentang kepentingan medical card dan tahu laman web pemilihan medical card terbaik untuk anda. Saya harap perkongsian ini juga dapat membantu anda untuk memilih kad perubatan yang sesuai untuk diri anda dan keluarga. Jika anda pembaca adalah ejen takaful, saya alu-alukan komen yang membina kepada para pembaca.

Terima kasih sudi membaca artikel Panduan Memilih Medical Card Terbaik di Malaysia.

Kredit gambar : Google

2 comments:

  1. Saya melihat medikal kad sangat wajar dimilki..

    ReplyDelete
  2. medical card dan insurance nyawa pada mama pun amat perlu diambil.. tak mengapalah bayar bulan2 setakat berapa ringgit.. sebab kesihatan lah yg paling perlu kita jaga dan buat backup plan

    ReplyDelete

Powered by Blogger.