Header Ads

5 Akuarium Hidupan Laut Terbaik Di Dunia

5 Akuarium Hidupan Laut Terbaik Di Dunia | Semua orang yang suka hidupan liar akan bersetuju bahawa menonton haiwan dalam kurungan adalah alternatif yang mudah di mana tidak lagi perlu melihat hidupan liar itu di luar kawasan. Tetapi kebanyakan orang suka lebih menonton hidupan liar darat di zoo. Apabila ia datang ke hidupan laut, cukup sukar untuk melihat haiwan yang indah di lautan terbuka dan pilihan terbaik adalah menonton hidupan liar di dalam akuarium. Disini saya kongsikan akuarium hidupan laut terbaik dunia!


5 Akuarium Hidupan Laut Terbaik Di Dunia


Di sini senarai 5 akuarium sebagai pilihan yang terbaik di dunia.

1. Akuarium Georgia


Akuarium Georgia ialah aquarium awam di Atlanta, Georgia, Amerika Syarikat di mana ia merupakan akuarium yang terbesar di hemisfera barat. Ia juga adalah akuarium terbesar di seluruh dunia dari pembukaannya pada tahun 2005 hinggalah tahun 2012, apabila ia telah melepasi oleh Taman Hidupan Marin di Singapura. Akuarium ini adalah rumah kepada lebih daripada 100,000 haiwan daripada lebih 500 spesies, di mana terdapat spesimen ketara akuarium ini termasuk whale shark, ikan paus beluga, ikan lumba - lumba bottlenose dan pari kola.

2. Akuarium South East Asia


Akuarium South East Asia adalah akuaroum terbesar di dunia dengan jumlah keseluruhan air sehingga diambil alih oleh Chimelong Ocean Kingdom pada Hengqin, China. Sebenarnya ia adalah akuarium yang terletak di Taman Tema Marin di Resort World Sentosa, Pulau Sentosa, Singapura. Ia mengandungi sejumlah 45,000,000 liter air untuk lebih daripada 100,000 haiwan marin lebih 800 spesies. Akuarium ini menempatkan koleksi terbesar di dunia bagi pari kola termasuk hanya pari kola gergasi lautan dalam kurungan. Ia juga mempamerkan 24 ekor ikan lumba-lumba bottlenose Indo - Pasifik, jerung hammerhead bergigi, ketam labah - labah Jepun dan agak yang luar biasa dipamerkan spesies seperti 'guitarfish' dan 'chambered nautilus'.

3. Akuarium Okinawa Churaumi


Akuarium Okinawa Churaumi adalah rumah kepada lebih daripada 26,000 dengan 740 spesies yang berbeza, tersebar di 77 tangki air masin dan air tawar. Akuarium ini adalah yang terbesar di dunia apabila ia dibuka pada tahun 2002, tetapi kemudian dipecahkan rekod oleh Akuarium Georgia pada tahun 2005. Akuarium ini juga mempunyai whale shark dan pari kola turut dipamerkan bersama - sama dengan lebih daripada 80 spesies karang.

4. Akuarium Shanghai Ocean


Akuarium Shanghai Ocean adalah penting untuk 120 meter yang panjang terowong yang mengambil pelawat melalui satu perjalanan yang luar biasa di bawah air bagi terumbu pantai, lautan terbuka, gua rumpai laut, teluk ikan yu dan terumbu karang dan merupakan salah satu terowong yang paling panjang di dunia . Pelawat boleh melihat lebih daripada 450 jenis spesies hidupan laut di sekeliling mereka di dalam terowong.

5. Monterey Bay Akuarium


Akuarium Monterey Bay adalah akuarium awam yang terletak di Monterey, California, Amerika Syarikat. Akuariim ini ditubuhkan pada tahun 1984 dan terletak di atas bekas tapak kilang pengetinan sardin di Cannery Row. Dengan 35,000 haiwan daripada 600 jenis spesies yang berbeza, Akuarium Monterey Bay menerima lebih daripada 2 juta pelawat setiap tahun. Manfaat akuarium daripada saluran yang tinggi air laut yang segar yang diperolehi melalui paip yang mengepam secara berterusan daripada Monterey Bay. Pelawat dapat melihat penguin, memerang laut spesies obor-obor, bluefin dan yellowfin tuna dan banyak haiwan lain yang menarik.

No comments

Powered by Blogger.