Header Ads

e-Operasi Sistem Maklumat Data Guru Online

e-Operasi Sistem Maklumat Data Guru Online |EOperasi Modul Pengurusan Guru adalah satu modul atau sistem secara online pengurusan daripada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Anda nak tahu apa sebenar fungsi dan peranan EOperasi?

e-Operasi Sistem Maklumat Guru Online

e-Operasi merupakan satu modul di dalam Sistem Pengurusan Sekolah (SPS) di bawah Pengurusan Guru. Modul ini yang lebih dikenali sebagai eoperasi modul maklumat data guru telah dibahagikan kepada modul pengurusan sekolah, guru dan murid. Modul ini melibatkan pengurusan data yang digunakan oleh para guru untuk kemaskini data mereka dalam perkhidmatan perguruan yang merupakan satu inisiatif dari Kementerian Pendidikan Malaysia. Selain itu juga, terdapat beberapa sistem lain yang dibangunkan oleh kerajaan untuk memudahkan rakyat Malaysia antaranya Saps Ibu Bapa, APDM, HRMiS termasuklah jawatan kosong.

Tambahan lagi, e-OPERASI juga dihubungkan dengan EGTukar yang berperanan untuk menyemak status guru jika mereka mahu memohon pertukaran tempat melalui Borang Status Kedudukan Guru (BSKG). Dengan adanya sistem EOperasi ini, ia telah memudahkan para guru untuk menguruskan data-data penting dengan lebih tersusun dan terurus.

Memandangkan masih ramai lagi yang tidak tahu mengenai modul EOperasi ini, disini turut dikongsikan cara login sistem e-Operasi dengan betul. Bagi anda yang ingin tahu, boleh layari ke pautan ini → klik eOperasi.

e-Operasi Sistem Maklumat Guru Online
Login e-Operasi Online 

Dengan adanya link di atas, ia memudahkan anda e-operasi guru login dengan senang tanpa terjadi masalah website down atau laman web tidak dapat diakses. Untuk login ke website eOperasi anda perlu masukkan Id, kata laluan dan nombor kad pengenalan.

Modul eOperasi ini juga menguruskan berkaitan guru dan bukan guru yang melibatkan beberapa kategori pengguna iaitu pentadbir sistem pengurusan KPM di peringkat Bahagian, Daerah, Negeri dan Sekolah dan pengguna (guru atau bukan guru).

Dah faham sistem eOperasi ini? Dengan adanya sistem ini ia dapat membantu para guru untuk mendapatkan data-data dan pengemaskinian secara online. Bagi anda yang kurang faham tentang eOperasi 2017 boleh baca sehingga habis. Terima kasih sudi membaca artikel e-Operasi Sistem Maklumat Data Guru Online.

No comments

Powered by Blogger.