Header Ads

Contoh Jawapan Tugasan Sejarah PT3 2017 Peristiwa Bersejarah

Contoh Jawapan Tugasan Sejarah PT3 2017 Peristiwa Bersejarah |Setiap tahun pelajar PT3 akan melaksanakan tugasan kerja kursus Sejarah yang diberikan oleh guru. Untuk tahun 2017, pelajar PT3 perlu membuat satu folio Sejarah mengenai Peristiwa Bersejarah yang berlaku di tempat anda. Hasil laporan ini perlu dihasilkan tidak melebihi 300 patah perkataan, dimana anda perlu menyiapkan folio ini dengan lengkap bermula dari 2 Mei hingga 27 Mei 2017. Anda nak tahu contoh jawapan Sejarah PT3 2017 boleh baca selanjutnya?

Contoh Jawapan Tugasan Sejarah PT3 2017 Peristiwa Bersejarah

Contoh Jawapan Tugasan Sejarah PT3 2017 Peristiwa Bersejarah

Di bawah dikongsikan panduan dan contoh jawapan kerja kursus Sejarah PT3 tahun 2017 mengenai peristiwa bersejarah di tempat tinggal anda ;

Tajuk Kajian

Untuk tugasan Sejarah PT3 tahun 2017, anda perlu menceritakan tentang peristiwa bersejarah yang berlaku di tempat tinggal anda. Saya berikan contoh tajuk sebagai gambaran jelas untuk anda mulakan kerja kursus ini.

a. Peristiwa Pencerobohan Lahad Datu di Sabah  - KLIK SINI 
b. Peristiwa berlaku di sekolah contoh seperti ;
● Temasya Hari Sukan  - KLIK SINI 
c. Peristiwa Pembinaan Tugu, Menara
d. Pengisytiharan Bandaraya
e. Temasya Sukan Malaysia (SUKMA) - KLIK SINI 
f. Pesta Jualan Buku - KLIK SINI 
g. Le Tour de Langkawi - KLIK SINI
h. Peristiwa Banjir - contoh di Kuala Krai, Kelantan

* Tajuk di atas sebagai sumber rujukan.

Baca juga : Panduan Lengkap Kerja Kursus Sejarah PT3 2017

Objektif Kajian 

Saya menjalankan kajian ini bagi Kerja Kursus Sejarah adalah untuk mengkaji tentang peristiwa sejarah yang berlaku di tempat tinggal saya dengan lebih dekat lagi. Melalui kajian ini saya dapat memenuhi objektif seperti berikut ;

a) Kajian ini dilakukan secara amnya adalah untuk mengenalpasti sumber-sumber sejarah yang sahih. Ini dapat membantu saya membuat kajian ilmiau dengan tatacara yang betul, jelas dan tepat.

b) Kajian ini juga dapat membantu saya menambah pengetahuan tentang peristiwa sejarah yang pernah berlaku di tempat tinggal saya dan dapat menyedarkan diri betapa pentingnya peristiwa bersejarah di Malaysia.

c) Dengan hasil kajian ini, ia dapat memupuk semangat patriotisme terhadap negara mengenai peristiwa sejarah yang pernah berlaku di Malaysia.

Kaedah Kajian 

Terdapat beberapa kaedah kajian yang telah digunakan oleh saya sebagai sumber untuk melaksanakan tugasan kerja kursus Sejarah ini ;

I. Kaedah carian sumber internet

Saya telah menggunakan laman-laman web seperti (beri contoh laman web yang digunakan) sebagai sumber rujukan untuk menghasilkan kajian ini.

I. Kaedah Lisan (Temubual)

Selain itu juga, saya menggunakan kaedah lisan atau temubual dengan (beri sumber siapa yang anda meneruramah) untuk dapat sumber yang sahih mengenai peristiwa bersejarah di tempat tinggal saya.

3. Kaedah Penyelidikan

Saya juga turut melawat perpustakaan untuk menjalankan penyelidikan sumber-sumber yang boleh didapatkan melalui buku ilmiah, majalah, akhbar, jurnal, encyclopedia, dan sebagainya akan menguatkan lagi kajian saya.

4. Kaedah Bimbingan Guru

5. Kaedah Soal Selidik

Saya juga mendapatkan pandangan seramai 40 orang responden yang telah diberikan borang soal selidik untuk menyempurnakan kajian ini.

Kerangka Kerja

A) Tajuk Kajian : Pencerobohan Lahad Datu (contoh diberikan)

B) Nama Penulis : Muhamad Lokman Amirul (Contoh nama saya, letakkan nama anda)

C) Objektif Kajian - Anda boleh terangkan katakunci apa yang ingin disampaikan dalam kajian

Contoh : Mengkaji faktor dan kesan peristiwa bersejarah yang telah dipilih oleh anda.

D) Kaedah Kajian : Terdapat beberapa kaedah kajian yang dilakukan untuk mengumpul maklumat dengan lebih tepat dan sahih.

I. Kaedah temuramah
II. Kaedah laman web / sumber internet
III. Kaedah bahan ilmiah
IV. Kaedah pemerhatian

E) Pengenalan : Menghuraikan latar belakang lokasi dan menjelaskan rentetan peristiwa bersejarah berlaku

F) Faktor Berlakunya Peristiwa Bersejarah : Huraikan faktor tragedi peristiwa bersejarah dalam format karangan berserta isi dan huraian

G) Kronologi Peristiwa Bersejarah : Huraikan kronologi peristiwa bersejarah yang berlaku dalam format karangan berserta isi dan huraian

H) Kesan / Impak Peristiwa: Huraikan kesan atau impak peristiwa terhadap diri, masyarakat dan negara

I) Iktibar Masa Kini - Anda tak perlu huraikan berkaitan dengan hasil kajian anda. Ini adalah soalan KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi).

J) Rumusan - Rumusan yang merangkumi semua aspek dan sangat sesuai dengan tugasan anda. Mestilah mempunyai nilai murni dan pengajaran.

K) Rujukan : Berikan sumber rujukan seperti pautan laman web, bahan buku, akhbar, jurnal, nama orang dan lain-lain lagi.

Penafian : Segala panduan kerja kursus yang dikongsikan di atas ini sebagai alternatif kepada para pelajar untuk mendapatkan gambaran dengan jelas mengenai tugasan yang perlu disiapkan dengan sempurna. Pelajar perlu mendapatkan keterangan lebih jelas mengenai kerja kursus ini. Ini hanyalah perkongsian ilmu sahaja.

Artikel berkaitan :
● Koleksi Soalan Percubaan PT3 2017 Semua Negeri

Semoga entri yang ringkas ini berkenaan panduan kerja kursus PT3 Sejarah 2017 dapat membantu para pelajar tingkatan 3 menyempurnakan tugasan ini dengan jayanya. Kongsikan kepada rakan anda di Facebook, Telegram dan Whatsapp.

Sumber kredit andrewchoo

No comments

Powered by Blogger.