Header Ads

Jet Fighter Generations

Jet Fighter Generations | Setakat masa kini tahun 2015, terdapat hanya 5 generasi jet pejuang yang telah dihasilkan atau masih dalam pembangunan dan ujian. Dikatakan jet pejuang generasi ke-6 akan datang lebih hebat daripada generasi ke-5 dan dijangka akan dibuat pada tahun 2025 atau tahun 2030. Jom lihat jet fighter generations!


Jet Fighter Generation 


Pelbagai ciri-ciri dalam jet pejuang diterangkan dari segi generasi di mana jet pejuang tipikal generasi tertentu mengikut keadaan kelas enjin, avionik dan persenjataannya.

Jet Fighter Generations

First generation (1940s - 1950s)

Generasi ini merangkumi semua jet pejuang awal sehingga dan termasuk yang digunakan dari Perang Dunia Kedua hingga Perang Korea. Model awal adalah sama dalam pembinaan dengan pendahulunya propello didorong mereka dengan pertama dan kedua generasi turbojet enjin untuk kuasa. Jet pejuang operasi pertama adalah Messerschmitt Me262 dan British Gloster Meteor ketika Perang Dunia Kedua. Semasa Perang Korea, pertempuran udara pertama antara jet pejuang berlaku ketika pesawat MiG-15 dan F-86 Sabre ditemui.

Second generation (1950s - 1960s)

Jet pejuang generasi kedua adalah pesawat pejuang yang wujud di antara pertengahan 1950-an hingga awal 1960-an. Pembangunan pejuang generasi ke-2 telah dibentuk oleh penemuan teknologi pengajaran daripada pertempuran udara Perang Korea dan memberikan tumpuan kepada menjalankan operasi dalam persekitaran peperangan nuklear. Kemajuan teknologi dalam aerodinamik, pendorongan dan inovasi penerbangan seperti swept wings, delta wings dan area-rules fuselages. Perekaan jet pejuang ini juga menggunakan teknologi elektronik baru yang dibuat radar kecil. Antara jet pejuang yang digunakan generasi ini adalah MiG-19, MiG-21, F-104 Starfighter dan F-5.





Third generation (1960s - 1970s)

Pejuang tempur generasi ke-3 adalah golongan pejuang dibangunkan antara awal 1960-an hingga 1970-an. Generasi ke-3 menyaksikan kematangan berterusan inovasi generasi ke-2, dimana menambahbaikan prestasi aereodinamik termasuk permukaan kawalan penerbangan seperti sirip hadapan, slat-powered dan blown flaps. Contoh jet pejuang generasi ini digunakan adalah Mirage III, MiG-25 dan F4 Phantom II. Antara penambahbaikan yang lain dari segi missile dan avionik adalah:
● improved air-to-air
● improved analog radar sistem
● guided ground attack missile (Anti Radar Missile ARM:AGM-45 Strike dan AGM-88 HARM
● air to surface missile (ASM) equipped with electro optikal
● laser guided bombs (LGB) became widespread

Fourth generation (1970s - 1990s)

Jet pejuang generasi ke-4 adalah klasifikasi umum jet pejuang perkhidmatan daripada kira-kira 1980 hingga kini, di mana konsep rekaannya bermula 1970-an. Generasi ke-4, jet pejuang ini mempunyai keupayaan sebagai multi-role. Ia mampu menentukan titik adalah fly-by-wire flight control system (FCS). Thrust vectoring adalah teknologi diperkenalkan untuk meningkatkan lagi keupayaan seorang pejuang itu membelok, diperkenalkan pada pejuang Soviet. Tambahan lagi, ia berkebolehan untuk supercruise di mana mampu terbang pada kelajuan supersonik tanpa pembakar lanjut. Sebagai contoh jet pejuang generasi ke-5 adalah Mirage 2000, MiG-29, Sukhoi-27, F-16 Fighting Falcon dan dan F-14 Tomcat.

Fourth.fifth generation (1990s - onward)

Kerajaan Amerika Syarikat mentakrifkan pesawat pejuang generasi 4.5 sebagai jet pejuang generasi ke-4 yang telah dinaiktaraf dengan radar AESA, kapasiti tinggi data-link, avionik yang dipertingkatkan, ciri-ciri teknologi stealth yang terhad dan keupayaan untuk menggunakan persenjataan canggih semasa. Contoh kontemporari pesawat pejuang generasi 4.5 adalah F/A-18E/F Super Hornet, Eurofighter Typhoon, Saab JAS 39 Gripen, Dassault Rafale, Sukhoi Su-35 dan MiG-35.

Fifth generation (2005 - kini)

Pesawat pejuang generasi ke-5 dikatakan lebih maju daripada sebelumnya. Ia dilengkapi dengan multi-role, didokong dengan teknologi stealth yang lebih tinggi, bahan komposit, kelajuan supersonic cruise tanpa pembakar lanjut dan avionik dilengkapi dengan multi sensor. Pada masa ini, hanya F-22 Raptor pejuang tempur generasi ke-5 persediaan pertempuran yang memasuki perkhidmatan Tentera Udara Amerika Syarikat pada tahun 2005. Lockheed Martin F-35 Lightning II, Sukhoi PAK-FA dan Chengdu J-20.

 Su PAK- FA   F-22 Raptor   Chengdu J-20

No comments

Powered by Blogger.