Header Ads

Best Special Force In The World 2017

Best Special Force In The World 2017|Terdapat banyak unit pasukan khas yang ada di dunia. Senarai yang dinyatakan di bawah adalah antara yang terbaik di dunia tahun 2017. Bagi pendapat saya, unit pasukan khas terbaik di Malaysia adalah unit VAT 69.

Best Special Force In The World 2017


Berikut Special Force terbaik di dunia :

1. SAS, United Kingdom

SAS atau Special Air Service adalah unit pasukan khas Tentera British yang masa kini terbaik di dunia. SAS telah ditubuhkan pada tahun 1941 sebagai rejimen dan kemudian disusun semula sebagai Kor pada tahun 1950 sehingga kini digelar pasukan khas. Unit pasukan khas ini menjalankan beberapa peranan termasuk tinjauan rahsia, memerangi keganasan, tebusan menyelamat, 'direct action' dan pergumpulan maklumat risikan manusia. Mereka juga pernah terlibat dalam beberapa peperangan dan berlakunya konflik seperti Perang Dunia Kedua, Indonesia-Malaysia, Perang Falklands, Perang Kosovo, Perang Iraq, Operasi Barras dan banyak lagi.

2. Navy SEALs, Amerika Syarikat

Navy SEALs daripada perkataan Sea, Air dan Land adalah pasukan operasi khas tentera laut Amerika Syarikat merupakan unit pasukan khas yang digeruni di dunia. Penghargaan yang paling besar mereka terima adalah berjaya membunuh ketua anggota Al - Qaeda iaitu Osama bin Laden. Peranan utama mereka adalah menjalankan tinjauan rahsia, pertahanan dalaman asing, memerangi keganasan, 'direct action' dan peranan yang lain seperti penyelamat tebusan, operasi pengedaran dadah, peperangan tentera laut dan bencana.

3. Spetsnaz, Rusia

Spetsnaz adalah unit pasukan khas Rusia merupakan salah satu special force terkuat di dunia. Ia juga menerangkan unit khas tujuan, atau pasukan petugas kementerian lain di negara - negara pasca Soviet.

4. SSG, Pakistan

Special Service Group atau nama singkatan SSG adalah unit pasukan khas utama Tentera Pakistan. Baru - baru ini SSG telah aktif dalam operasi anti pengganas di sempadan barat bergolak Pakistan dengan Afghanistan dan memerangi pelampau Islam di bandar - bandar Pakistan. Penglibatan SSG dalam Operasi Gibraltar, Perang Soviet di Afghanistan, Perang Indo-Pakistani 1999, Perang di Afghanistan dan banyak lagi.

5. EKO Cobra, Austria

EKO Cobra adalah unit pasukan khas taktikal utama untuk tentera Austria dalam operasi menangani pengganas. Ia bukan sebahagian daripada Polis Persekutuan Austria tetapi secara langsung di bawah kawalan Kementerian Persekutuan Negeri Austria.

6. GIS, Itali

Gruppo di Intervento speciale atau GIS adalah bawaan udara operasi khas menentang keganasan unit elit tindakan taktikal di dalam tentera polis Carabinieri Itali, mula - mula ditubuhkan pada tahun 1978. Tetapi mulai tahun 2004, GIS telah bertukar menjadi unit pasukan khas. Unit ini telah mengambil bahagian dalam operasi memerangi keganasan dan VIP, eksekutif dan butiran keselamatan pembesar.

7. MARKOS, India

MARKOS yang dulu namanya digelar Marine Commando Force (MCF) adalah unit pasukan khas dalam tentera laut India. Ia ditubuhkan untuk operasi khas seperti peperangan Amphibia, tindakbalas pengganas, peninjau khas, menyelamat tebusan, combat search and rescue dan banyak lagi. Mereka pernah terlibat beberapa operasi seperti Operasi Cactus, Operasi Leech, Operasi Pawan, Perang Kargil dan Operasi Cyclone.

8. GSG 9, Jerman

GSG 9 adalah unit operasi khas Jerman yang dilatih untuk operasi menyelamat tebusan, menangkap penjenayah dan serangan balas pengganas. Operasi terbesar mereka adalah menangkap pengganas Birgit Hogefeld dan Wolfgang Grams dan Lufthansa Flight 181.

9. GIGN, Perancis

GIGN adalah unit pasukan khas tentera Perancis yang dilatih untuk misi menyelamat tebusan dan tindakan serangan pengganas. Unit ini terlibat dengan beberapa operasi seperti misi menangkap Bob Denard 1995, hijack Air France Flight 8968 tahun 1994 dan baru - baru ini serangan di Paris 2015.

10. Delta Force, Amerika Syarikat

Delta Force adalah unit tentera Amerika Syarikat dalam operasi khas digunakan untuk operasi menyelamat tebusan, tindakan balas cepat dan memerangi pengganas. Ia selalu dikatakan dalam media massa Amerika sebagai Special Mission Unit. Mereka pernah terlibat dengan beberapa operasi seperti Operasi Eagle Claw, Perang Battle of Mogadishu, Operasi Red Dawn, Teater Syria dan Teater Iraq.

1 comment:

  1. Yg special force kat atas tu kebanyakannya pembunuh umat Islam...😢😢😢

    ReplyDelete

Powered by Blogger.