Header Ads

10 Syarikat Minyak Terkaya di Dunia

10 syarikat minyak terkaya di dunia | Anda tahu syarikat minyak terkaya dunia 2017? Petroleum adalah salah satu komoditi yang paling panas ada, dan semakin dalam permintaan. Banyak syarikat telah membuat berbilion-bilion kepada minyak, dan ia adalah salah satu bahan yang paling berharga di seluruh dunia.


Syarikat Minyak Terkaya Di Dunia 2017


Berikut 10 syarikat minyak terkaya di dunia :

1. Exxon Mobil 

Dengan pendapatan lebih 500 bilion, Exxon Mobil Corp menjadikan 5.3 juta tong minyak setiap hari. Exxon Mobil mempunyai lebih daripada 37 kilang penapis minyak di 21 buah negara , dan penapis yang terbesar di dunia.

2. Saudi Aramco 

Arab Aarmco menghasilkan 12.5 juta tong minyak sehari. Syarikat itu membuat lebih daripada $ 1 juta dalam pendapatan sehari.

3. PetroChina 

PetroChina membuat lebih 4.4 juta tong minyak sehari, menghasilkan lebih daripada Exxon . Pada tahun 2007 , mereka adalah syarikat pertama yang bernilai lebih 1 trilion dolar.

4. Royal Dutch Shell 

Syarikat induk di Amerika Syarikat ' Shell Oil, Royal Dutch Shell adalah syarikat ke-2 terbesar apabila ia datang kepada hasil. Shell adalah salah satu syarikat terbesar di dunia, menurut Forbes 500.

5. British petroleum 

Juga dikenali sebagai BP , British Petroleum adalah salah satu daripada enam syarikat minyak utama di dunia. Ia juga syarikat tenaga ke-3 terbesar dan menghasilkan 3.3 juta tong minyak sehari.

6. Conocophillips 

ConocoPhillips menjadikan sekitar AS $ 250 bilion dalam pendapatan setiap tahun. Walaupun saham mereka jatuh dan mereka menghasilkan minyak kurang, mereka masih pemain besar dalam industri minyak.

7. Gazprom 

Ini syarikat Rusia ialah syarikat gas semula jadi, dengan pendapatan lebih daripada $ 40 bilion setahun. Mereka menghasilkan 9.7 juta tong setiap hari.

8. Chevron 

Chevon membuat kurang daripada BP dan Shell, walau bagaimanapun, ia masih menghasilkan lebih 3.5 juta tong sehari. Ia masih salah satu daripada enam syarikat minyak besar juga.

9. Abu Dhabi National Oil Company 

2.9 juta tong sehari menjadikan ini United Arab Emirates syarikat salah satu yang terbesar sejauh pendapatan. Pada masa ini mereka sedang berusaha untuk membina saluran paip baru dan mengawal bahagian terbesar medan minyak.

10. Iraqi Oil Ministry 



Syarikat Iraq mempunyai nombor pengeluaran lebih 2.3 juta tong sehari. rancangan baru untuk telaga minyak yang belum diterokai yang bermakna ia boleh menjadi pemain yang lebih besar dalam permainan minyak tidak lama lagi. Terima kasih membaca artikel 10 syarikat minyak terkaya dunia 2017.

No comments

Powered by Blogger.