Header Ads

Vaping vs Smoking : Perbezaan E-Rokok dan Rokok

Vaping vs Smoking : Perbezaan E-Rokok dan Rokok | Tahu apa beza E-rokok dan rokok? Walaupun vapor dan rokok adalah sejenis produk mempunyai persamaan iaitu memudaratkan kesihatan manusia tetapi dalam entri ini ingin kongsikan di mana terdapat perbezaan di antara E-Rokok dan rokok.

Vaping vs Smoking : Perbezaan E-Rokok dan Rokok

1. Tar

Salah satu faktor utama adalah tar. Tidak ada seorang pun di dalam wap(vapor) sedangkan merokok apa-apa yang akan menghasilkan kesan sampingan tebal dan toksik. Jika anda meniup asap rokok keluar pada lampin ia akan bertukar menjadi kuning serta-merta tetapi dengan wap(vapor) ia akan kekal putih.


2. Harga

Sesetengah perokok mengatakan mereka tidak mampu gear vape untuk membantu mereka verhenti tetapi mari kita buat matematik. Satu kotak rokok hampir RM10 jadi ia bermakna anda boleh membeli persediaan lengkap untuk RM70, harga merokok per kotak dalam selama seminggu. Manakala vapor pula bagi permulaan nak beli alat agak mahal sedikit tapi perisanya harga nya dalam linkungan RM15 , so ia boleh tahan dalam jangka masa lama. Rasanya vapor lebih menjimatkan berbanding rokok normal.

3. Bahan kimia yang tidak diketahui


Kalau nak ikut vapor tak la merbahaya sangat kerana ia hanya ada bahan kimia seperti Glycerin, Prophylene Glycol dan nikotin jika perlu. Tetapi, asap rokok pula mengandungi lebih 4000 bahan kimia termasuk 43 yang diketahui penyebab kanser (karsinogen) sebatian dan 400 lain-lain racun. Jadi nampaknya rokok lebih bahaya berbanding dengan rokok elektronik. Berikut adalah senarai contoh bahan kimia dalam rokok :

● Ammonia - pembersih dalam rumah
● Arsenic - digunakan dalam racun tikus
● Benzene - digunakan untuk membuat pewarna , getah tiruan
● Butane - gas digunakan dalam lighter fluid
● carbon monoxide - gas beracun
● cadmium - digunakan dalam bateri
● DDT - beberapa racun serangga diharamkan

Bahan kimia rokok elektronik :

○ Glycerin - didapati secara semulajadi dalam sayur-sayuran
○ Propylene Glycol - digunakan dalam penyedut asma
○ Nikotin - stimulan
○ Food grade flavouring - digunakan dalam banyak makanan

No comments

Powered by Blogger.