Header Ads

Bagaimana Solar Panel Berfungsi?

Bagaimana Solar Panel Berfungsi? |Dalam entri ini, saya kongsikan kepada anda bagaimana solar panel berfungsi? Apakah solar panel itu? Untuk pengetahuan anda, tenaga elektrik boleh didapati dengan pelbagai jenis kaedah selain daripada penggunaan solar panel, antaranya seperti hidroelektrik, kincir angin, biomas dan banyak lagi.

Bagaimana Solar Panel Berfungsi?


Bagaimana Solar Panel Berfungsi?

Solar panel adalah teknologi yang dicipta untuk menyerap cahaya matahari untuk tujuan menghasilkan tenaga elektrik dan pemanas. Sebenarnya, penggunaan tenaga solar ni sudah meluas digunakan di negara barat tapi di negara Malaysia masih jarang-jarang digunakan, kemungkinan kos pembinaannya yang agak mahal. Antara contoh penggunaan tenaga matahari adalah pemanasan air, pemanasan bangunan dan juga dalam masakan.

Bagaimana Solar Panel Berfungsi?

Tapi bagaimana pula solar panel berfungsi? Ringkasnya panel solar berfungsi membenarkan photon atau zarah cahaya untuk mengetuk elektron bebas daripada atom, menjana aliran elektril. Panel solar sebenarnya terdiri unit kecil yang dikenali sebagai sel-sel photovoltaik. Maknanya, ia akan bertindak sebagai diod photosensitive yang serta-merta menukarkan cahaya tetapi tidak haba menjadi tenaga elektrik.

Sumber : livescience.com

No comments

Powered by Blogger.