Header Ads

Senarai Moto GP Circuit Di Dunia

Senarai Moto GP Circuit Di Dunia |Adakah anda peminat dunia pemotoran Moto GP? Sudah pastinya anda ingin tahu senarai lokasi litar Moto GP yang terdapat di seluruh dunia. Salah satu menjadi simbolik negara Malaysia adalah adanya litar Sepang. Sudah kita ketahui, litar adalah tempat yang sesuai untuk perlumbaan dalam dunia permotoran tidak kira sama ada perlumbaan motosikal atau kereta sport. Disini dikongsikan senarai litar Moto GP yang sesuai untuk perlumbaan kejohanan prestij Moto GP.

Moto GP Circuit Di Dunia


Senarai Moto GP Circuit Di Dunia 


Berikut dikongsikan adalah litar Moto GP di dunia yang turut memaparkan lokasi, tempat, keluasan litar dan spesifikasi :

1) Losail Circuit, QATAR

Losail Circuit

Litar Antarabangsa Losail adalah litar perlumbaan motor terletak di luar di bandar Losail, utara Doha, Qatar. Trek ini adalah 5,380 km panjang dengan lurus utama hanya lebih satu kilometer di 1,068 meter. Ia dikelilingi dengan rumput tiruan untuk menghentikan pasir menceroboh di trek.

2) Circuit of the Americas, AMERIKA SYARIKAT

Circuit Of The Americas

Circuit of the Americas (COTA) adalah gred 1 FIA spesifikasi 5,515 km memberi kemudahan satu arah lumba kereta yang terletak di Elroy, di pinggir tenggara kawasan bandar Austin di Central Texas. COTA menjadi tuan rumah kepada Formula One United States Grand Prix, Moto GP, FIA World Endurance Championship dan lain - lain lagi. Litar ini cukup memuatkan 120,000 kapasiti tempat duduk yang disediakan.

3) Autodromo Termas de Rio Hondo, ARGENTINA

Autódromo Termas de Río Hondo

Autodromo Termas de Rio Hondo adalah litar sukan permotoran di Termas de Rio Hondo, Santiago del Estero, Argentina. Panjang litar ini menjangkau 4,805 km di mana dianjurkan untuk event yang besar seperti Moto GP, WTCC dan Super TC2000.

4) Jerez Circuit, SPAIN

Jerez

Circuito de Jerez atau Litar Jerez, yang sebelum ini dikenali sebagai Circuito Permanente de Jerez ialah 4,428 km litar perlumbaan terletak berhampiran dengan bandar Jerez de la Frontera di Sepanyol.

5) Bugatti Circuit, FRANCE

Le Mans

Bugatti Circuit adalah trek perlumbaan kekal yang terletak dalam Circuit des Heures 24, dinamakan selepas Ettore Bugatti. Litar ini menggunakan sebahagian daripada litar yang lebih besar dan bahagian yang dibina khas yang berasingan. Litar ini juga menjadi tuan rumah 24 Jam perlumbaan motosikal Le Mans, dan perlumbaan Moto GP Championship dengan panjangnya adalah 4,273 km.

6) Mugello Circuit, ITALY

Mugello

Mugello Circuit adalah trek perlumbaan di Mugello, Tuscany, Itali, di mana panjangnya adalah 5,245 km. Ia mempunyai 15 selekoh dan lurus panjang dengan tempat duduk penonton stadium litar mempunyai kapasiti sebanyak 50,000. Litar ini hanya digunakan untuk perlumbaan Moto GP, Moto 3 dan Moto 2.

7) Circuit de Barcelona, CATALUNYA

Circuit de Barcelona-Catalunya

Circuit de Barcelona adalah litar trek perlumbaan di Montmelo, Barcelona, Catalonia, Spain. Dengan lurus yang panjang dan pelbagai sudut , litar ini dilihat sebagai satu litar semua bulat dengan panjangnya 4,655 km. Litar ini mempunyai leden Grade 1 FIA dengan kapasiti tempat duduk sejumlah 140,700. Litar ini hanya untuk kejohanan Formula One dan juga Moto GP.

8) TT Circuit Assen, NETHERLANDS

Assen

TT Circuit Assen adalah trek perlumbaan sukan permotoran yang dibina pads tahun 1955 dan terletak di Assen, Belanda. Hos perlumbaan TT Belanda, ia popular disebut "The Cathedral" daripada motosikal oleh peminat sukan itu. Panjang trek itu adalah 4,545 km dengan 60,000 tempat duduk untuk para penonton.

9) Sachsering, GERMANY

Sachsenring

Sachsering adalah litar perlumbaan terletak di Hohenstein-Ernstthal berhampiran Chemnitz di Saxony, Jerman. Antara acara - acara lain, ia mempunyai tahunan motosikal Jerman Grand Prix FIM perlumbaan motosikal kejohanan dunia Grand Prix. Ia adalah tempat sukan kapasiti tertinggi di dunia.

10) Indianapolis Motor Speedway, AMERIKA SYARIKAT

Indianapolis Motor Speedway

Indianapolis Motor Speedway bertempat di Speedway, Indiana di Amerika Syarikat. Ia mempunyai kapasiti tempat duduk yang tetap dianggarkan 257,325 dengan kawasan dekat kapasiti penjanaan tempat duduk kepada anggaran 400,000. Litar ini menganjurkan event yang besar seperti Moto GP, Formula One dan NASCAR Sprint Cup Series.

11) Misano World Circuit, SAN MARINO

Misano World Circuit

Misano World Circuit adalah trek perlumbaan terletak bersebelahan dengan bandar Misano Adriatico (Wilayah Rimini) dalam Frazione Santa Monica, Itali. Pada tahun 1993, panjang trek yang telah meningkat dan dipanjangkan daripada 3,488 km kepada 4,064 km. Litar ini menganjurkan event yang utama seperti Moto GP, Superbike World Championship dan Formula Renault.

12) Twin Ring Motegi, JAPAN

Motegi

Twin Ring Motegi adalah trek perlumbaan terletak di Motegi, Jepun. Namanya berasal dari kemudahan itu yang mempunyai dua trek perlumbaan, 2.493km bujur dan 4.8km untuk keseluruhan panjang. Litar ini mempunyai kapasiti tempat duduk sejumlah 68,156 untuk perlumbaan seperti Moto GP, Super GT, Super Formula dan MFJ Superbike.

13) Phillip Island Grand Prix Circuit, AUSTRALIA

Phillip Island

Phillip Island Grand Prix Circuit adalah litar perlumbaan terletak di Phillip Island, Victoria, Australia. Litar ini telah dibaikpulih dengan panjang yang dikurangkan daripada 4,445 km dan dibuka semula pada 4 Disember 1988. Kini, litar ini hanya untuk perlumbaan kejohanan yang besar seperti Moto GP, Superbike World Championship dan banyak lagi.

14) Sepang International Circuit, MALAYSIA

Sepang Circuit

Sepang Circuit International Circuit adalah litar perlumbaan yang terletak di Sepang, Selangor, Malaysia. Ia terletak dekat dengan Kuala Lumpur International Airport, kira - kira 45 km selatan dari bandar Kuala Lumpur. Ia adalah venue untuk Formula One Malaysian Grand Prix , Al Grand Prix, Malaysian Moto GP dan event yang lain untuk kejohanan besar permotoran. Litar ini mempunyai kapasiti tempat duduk mampu menampung 80,000 dengan panjang trek ialah 5,543 km.

Semoga perkongsian ini dapat memberi informasi kepada peminat permotoran Malaysia khususnya perlumbaan Moto Grand Prix.

No comments

Powered by Blogger.