Header Ads

Apa Perbezaan Antara United Kingdom,England,Great Britain dan London

Apa Perbezaan Antara United Kingdom, England, Great Britain dan London? Kebanyakan orang berasa keliru dan tertanya-tanya apa perbezaan antara England,United Kingdom,London dan Great Britain? Mereka mesti beranggapan bahawa England,UK dan Great Britain adalah sebuah negara yang sama sedangkan ketiga-tiga ini mempunyai perbezaan antara satu sama lain.


Apa Perbezaan Antara United Kingdom,England,Great Britain dan London



Apa Perbezaan Antara United Kingdom,England,Great Britain dan London
Beza Wales, England, Northern Ireland dan Scotland


Ok,ceritanya senang jer...United Kingdom merupakan sebuah negara berkonsepkan beraja berperlembagaan dan juga sebuah negara yang terdiri daripada 4 buah negara iaitu England, Wales, Ireland Utara dan Scotland. Setiap negara dalam UK mempunyai ibu negeri masing-masing iaitu London(England), Belfast(Ireland Utara), Cardiff(Wales) dan Edinburgh(Scotland). OKkk...nama rasmi UK adalah United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.




England pula merupakan sebahagian daripada United Kingdom. England meliputi bahagian selatan Pulau Great Britain.Bandaraya terbesar England iaitu London. Manakala Ireland terbahagi kepada dua iaitu Ireland Utara dan Republik Ireland. Ireland Utara sahaja yang termasuk dalam UK.


Satellite image of Great Britain.jpg


A flag featuring both cross and saltire in red, white and blue.


Great Britain atau juga dikenali sebagai Britain adalah sebuah pulau yang  terletak di lautan Pasifik.Di pulau ini terletak tiga negara bahagian atau wilayah negara kesatuan ini iaitu Enland,Scotland dan Wales.




London pula ialah ibu kota England dan United Kingdom.London merupakan kawasan metropolitan yang terbesar di United Kingdom.Ok...la nie korang sudah faham  pasal perbezaan keempat-empat ini...kalau saya ada kesilapan tolong betulkan info yang saya share dalam blog ini. Semoga ia bermanfaat kepada anda.


No comments

Powered by Blogger.