Bahaya Guna Scrub Untuk Hilangkan Bintik Hitam, Ini Caranya Mudah!


Bintik hitam atau lebih dikenali sebagai blackhead sering berlaku lebih - lebih lagi kepada mereka yang memiliki rambut berminyak, kulit berminyak, kalenjar, pori - pori tersumbat dan juga pola makanan yang buruk.
Bintik hitam ini sering muncul di wajah, punggung, telinga dan juga lokasi lain yang mempunyai kalenjar peluh.
Seperti yang sedia maklum, bintik hitam terjadi disebabkan kalenjar tersumbat menjadi penyebab utama. Sebum berlebihan yang keluar dan sel yang tersumbat menjadi punca sempurna terjadinya bintik hitam.
Walaupun bintik hitam dan putih hampir sama, namun perbezaan mereka adalah pori - pori terbuka dan tertutup. Ketika pori - pori terbuka, sebum atau kelebihan kulit sekl akan teroksida dan berubah menjadi hitam. 
Ada yang anggap menggunakan scrub boleh menghilangkan bintik hitam tetapi sebenarnya tanpa kita sedar ia mampu memburukkan keadaan, kerana scrubbing akan menyebabkan kulit kering dan menyebabkan lebih banyak minyak terhasil.
Ini cara ringkas untuk hilangkan bintik hitam dengan mudah :
Bahan - bahan :
1/2 Lemon, 3 titik madu, 
Cara - cara:
Tuangkan madu di atas lemon dan gosok seluruh wajah. Fokuskan pada di kawasan yang bermasalah di wajah anda. Biarkan secara sederhana selama 5 -7 min sebelum dibilas dengan air dingin. 

Lemon - Memiliki asid yang sangat membantu untuk membuang sel kulit mati dan merangsang pertumbuhan kullit baru. 

Madu - Sangat baik untuk menghilangkan kotoran dan secara tidak langsung menajdi antibiotik semulajadi. Selain itu, madu juga boleh merapatkan pori - pori, melembabkan kulit. Madu juga sangat efektif untuk membasmi kuman dan bertindak sebagai antioksidan, antibakteria dan antiseptik. 

0 comment... add one now