6 Faktor Yang Mempengaruhi Harga Tiket Kapal Terbang


Sekarang ni memang semua orang mampu menaiki kapal terbang. Pilih je penerbangan ikut kemampuan kita. Ada yang tambang murah, yang ekonomi dan bagi mereka yang terlebih mampu serta inginkan keselesaan boleh pilih bussines class. 

Tapi mesti korang tertanya-tanya juga kenapa ada kapal terbang yang pergi ke destinasi yang sama tapi harga berlainan? Satu murah satu mahal. Haa, ni antara faktor yang mempengaruhi harga tiket kapal terbang. 
1. Harga minyak
Harga minyak ni memang faktor yang paling utama. 
2. Jarak penerbangan
Haa, ni mesti korang dapat agak kan? Kalau naik kereta pergi jauh pun minyak pakai banyak, tol pun mahal sama macam kapal terbang. 
3. Persaingan
Terlalu banyak syarikat penerbangan pada masa kini. Tapi perlu diingat ada yang penerbangan tambang murah dan yang penerbangan komersial biasa. 
4. Waktu pembelian tiket
Waktu pembelian tiket sangat mempengaruhi harga tiket. Korang mungkin tengok harga tiket hari ini ke Sabah berharga RM 150 dan menjadi RM 200 pada keesokan harinya. Tapi hari yang harga tiket murah adalah hari Selasa, Rabu dan Sabtu. Paling mahal pada Jumaat dan Ahad. 
5. Tempat duduk yang kosong
Mengapa tempat duduk kosong adalah salah satu faktor? Jika syarikat penerbangan tak mampu nak isi seat yang ada dalam kapal terbang mereka akan rugi. Sebab itu, adalah laluan yang syarikat penerbangan ambil, dan ada yang tidak. 
6. Fees
Walaupun fees atau yuran bukanlah faktor yang dititik beratkan dalam syarikat penerbangan tetapi ia masih menyumbang kepada harga tiket walaupun harganya tak sampai RM 10. 

0 comment... add one now