Kerja Engineer, Gaji Tak Cukup? Apa Yang Dilakukan Lelaki Ini Mengubah 360 Darjah Hidupnya

Tarikh 25 haribulan atau 1 haribulan pada setiap bulan pastinya menjadi hari yang ditunggu-tunggu bagi mereka yang 'makan gaji'.

Umumnya, sebelum tarikh tersebut telah terbayang-bayang barangan keperluan yang ingin dibeli. Tidak ketinggalan pastinya juga sudah tersedia senarai hutang-hutang yang perlu dibayar. 

Kesannya, ada kalangan kita yang mengeluh 'dihari gaji' dan merasakan pendapatan yang diterima setiap bulan tidak pernah mencukupi. 

Ini ditambah lagi dengan situasi dimana seakan 'tahu-tahu' sahaja bila tarikh gaji mulalah kereta rosak, barang hilang dan perlu diganti, anak sakit serta sebagainya yang memerlukan perbelanjaan 'diluar jangka'. 


Begitu juga dengan kisah lelaki ini, Sham Ghazali, dia bekerja sebagai jurutera dengan salah sebuah firma minyak terbesar di Malaysia selama 5 tahun. Gaji yang diterimanya adalah setimpal dengan jawatan yang disandang. Apa yang dikeluhkan lelaki ini, dia mengaku dengan gaji tersebut TIDAK CUKUP untuk menanggung perbelanjaan bulanannya. Jika diikutkan gaji jawatan tersebut adalah antara tertinggi di negara ini.

Bercerita lagi, apa yang menyebabkan gajinya tidak mampu mengimbangi keperluan kewangan kehidupannya adalah disebabkan komitmen yang tinggi iaitu terpaksa membayar hutang yang pelbagai setiap bulan. 


Hutang daripada pelbagai sudut seperti pinjaman rumah, kereta, bank dan kad kredit sangat membebankan baginya. Dia begitu menyesal dengan perbuatannya dahulu iaitu 'membeli sebelum berfikir panjang' menyebabkan dia terjebak dalam masalah menguruskan wang dengan betul. 

Dia berfikir untuk menjalankan perniagaan dan tekad untuk berhenti kerja. Keputusan untuk meninggalkan kerjaya tersebut tidak mudah baginya kerana untuk memulakan sesuatu perniagaan memerlukan modal dan komitmen yang tinggi untuk berjaya. Jika tersalah langkah, berisiko untuk menjadi muflis.

Dia banyak menerima nasihat dan saranan daripada kawan kawan yang telah menceburi bidang perniagaan. Pelbagai pendapat dan kata kata semangat diterima tidak kurang juga yang tidak menggalakkan dia meninggalkan kerjanya sekarang.

Sehinggalah dia dikenalkan dengan satu produk kosmetik yang tengah viral sekarang iaitu co-white oleh sahabatnya sendiri iaitu King Afiq. 


Selepas sebulan Sam Ghazali memulakan perniagaan sebagai master stokis untuk co-white, rezekinya mencurah curah setiap hari, pelanggan tidak putus putus membuat tempahan untuk mencuba produk yang telah boom di Korea ini.


Kini kehidupannya berubah 360 darjah, dia sekarang tidak terikat dengan komitmen kerja dengan 'orang'. Dia lebih bebas dan bergerak sendiri selain boleh menentukan income bulanannya.


#cowhite

0 comment... add one now