8 Pekerjaan Yang Telah Pupus Tanpa Kita Sedari

Dengan adanya peredaran zaman dan munculnya teknologi canggih, beberapa pekerjaan juga turut terkesan disebabkan perubahan ini. Disini kami kongsikan 8 perkerjaan yang pupus akibat peredaran masa dan teknologi.


#1 Penyusun Pin Boling


Kalau duduk beberapa budak di upah untuk menyusun pin boling, tapi sekarang hampir semua pusat boling guna mesin je.


#2 Jam Penggera Manusia



Tak pernah terfikir kan rupanya wujud pekerjaan ni. Pekerja hanya perlu kejutkan pelanggan mengikut waktu yang ditetapkan dengan mengetuk tingkap.

#3 Pemotong Ais



Pekerjaan ini memerlukan khidmat si pemotong ais memotong ais di tasik yang beku. Tujuan ais ini diambil adalah untuk menggunakan dalam bilik bawah tanah dan juga peti sejuk.

#Pendengar Pre - Radar Pesawat Musuh



Ketika teknologi belum berkembang dulu, untuk mengesan pesawat musuh penggunakan radar pengesan pun perlu khidmat manusia. Macam mana lah diorang alert untuk mengesan sepanjang hari kan?


#Penangkap Tikus


Pekerjaan ni sebenarnya macam Pest - Control lah. Cumanya jawatan ini diwujudkan di Eropah kerana populasi tikus yang terlalu tinggi. 


#Tukang Penyala Lampu


Tukang penyala lampu memang wujud zaman dulu. Sekarang ni mudah je sebab lampu akan menyala dengan sendiri. 


#Pembawa Kayu Balak. 


Zaman dahulu lori balak belum wujud untuk mengangkut kayu balak. Jadi kayu balak yang berat tu akan dibawa melalui sungai ke tempat perproseskan.


#Switchboard Operator


Pernah imagine tak macam mana diorang menyampung talian telefon menggunakan talian operator. Tengok wayar  banyak - banyak je dah buat kita pening kan? 

1 comment... add one now

At-Tarmizi At-Tarmizi Ogos 08, 2016
wah...tapi kemajuan teknologi menyebabkan pekerjaan ini terhenti