12 Cara Efektif Untuk Hilangkan Parut Yang Mungkin Korang Tak Tahu

 

Kalau korang ada masalah kulit berparut dan susah untuk hilang, ada 12 cara efektif yang korang boleh cuba buat dekat rumah. Guna bahan-bahan semulajadi jer. Nak tahu? Jom lihat satu persatu apa cara-caranya dekat bawah ni okay! selamat mecuba ya

1) Lemon

Korang ambil satu biji lemon dan potong kepada dua bahagian. Sapu lemon dekat parut dan picit hingga keluar jusnya.

Kenapa lemon? Lemon berfungsi sebagai peluntur semula jadi dan sangat efektif sebagai bahan untuk hilangkan kesan parut. Kalau korang nak lagi bagus dan berkesan, minum jus lemon tanpa gula dua kali sehari selama 15 hari.

2) Minyak Roseship Seed

Titis minyak pada jari dan urut di bahagian parut. Korang kena buat 2 kali sehari.

3) Kiub Ais

Ya, ais memang banyak maanfat untuk mencantikkan kulit muka. Ambil satu kiub ais dan sapukan pada parut.

4) Daun Aloe Vera

Dalam erti kata lain iaitu lidah buaya. Korang potong daun lidah buaya dan picit hingga keluar cecair dan sapu pada parut.

5) Madu
 

Sapukan madu pada parut
 
6) Serbuk Sandalwood


Pastikan campur sedikit air mawar atau susu pada serbuk sandalwood. Kemudian sapu pada parut. Biar selama 1 jam dan bilas.

7) Kentang

Hiris kentang yang belum di masak dan sapu pada parut

8) Minyak Kelapa

Minyak kelapa juga berkesan untuk hilangkan parut , sapu pada parut untuk hilang dengan cepat.

9) Minyak Zaitun

korang ambik minyak zaitun dan sapu pada kesan parut setiap hari untuk lebih cepat hilang

10) Timun

Hiris timun dan picitkan hingga keluar jus dan sapu pada parut

 11) Tomato
 

hiris tomato dan letak di bahagian yang berparut

12) Soda Bikarbonat
 

Korang beli soda bikarbonat dan ambil 5 sudu serbuk ini dan campur sedikit air. Hasilnya akan jadi pes dan sapu pada parut 3 kali seminggu.

Eh tu je ke? Ya, hanya guna bahan semulajadi sahaja, tanpa bahan kimia dan tidak berbahaya. Kos  yang diperlukan juga murah dan tidak perlu sampai berhabis wang untuk pelbagai jenis produk hilangkan parut, ya tak? Belum cuba belum tahu..hehe

 
Kalau korang ada masalah kulit berparut dan susah untuk hilang, kami ada 12 cara efektif yang korang boleh cuba buat dekat rumah. Guna bahan-bahan semulajadi jer. Nak tahu? Jom lihat satu persatu apa cara-caranya dekat bawah ni okay! selamat mecuba ya

 Sumber Siraplimau

0 comment... add one now