Nak Nampak Kurus Di Hari Raya Kelak? Ini Tips Diet Sempena Bulan Ramadan

Bulan puasa adalah bulan yang paling tepat untuk anda semua jaga pengambilan makanan. Puasa kan sebulan, apa kata amalkan terus amalan diet di bulan ramadhan? Nanti kalau dah raya, nampak lah sikit perbezaan size badan tu kan. Senang sahaja, yang penting kena gigih dan amalkan tips-tips yang kami sediakan dekat bawah ni ya ! Bagi anda yang bercita-cita untuk nampak kurus di Hari Raya, lakukan 8 tips ini :
 

1) Harus Bersahur
 
Tak perlu makan beria. Makan sebiji kurma dan air sudah memadai. Lagipun, sahur kan sunnah. Jangan lah mentang-mentang nak kurus sampai tak bersahur kan.


 2) Ambil juga makanan karbohidrat, Contoh : Nasi, Mee, Bihun
 
 Nak bersahur makan nasi? Tak ada masalah asalkan jumlahnya cuma segenggam. Tetapi  harus ingat, kalau boleh jimatkan ambil makanan yang banyak kalori. Gantikan dengan roti atau Oat.


3) Makan makanan rendah kalori
 
Pilih makanan yang kurang kalori ya. Kurangkan makan makanan berlemak. Elakkan ambil mee segera, ikan masin, telur masin , sardin dan sebagainya. 


 4) Banyak minum air kosong
 
Ini petua paling kena ikut. Nak kurus kena kurangkan benda-benda yang manis terutama air. Banyakkan minum air kosong tau. 


5) Makan sebiji kurma dan air kosong
 
Bukan nasi, mee, roti john dan sebagainya ya. Cuba amalkan makan sebiji kurma dan minum air kosong . Agak-agak, boleh buat? Percayalah, tengok perubahan dalam seminggu sahaja. Yang penting belajar minum air kosong. Maksud untuk tips ini, berbuka tu biarlah sederhana. Jangan mentang-mentang puasa satu hari, semua makanan nak makan kan. 


6) Kuantiti makanan semasa berbuka? Banyak ke sikit?
 
Haruslah sikit. Sebenarnya tiada masalah jika ingin ambil makanan berat sewaktu berbuka, namun biarlah kena pada kuantiti ya. Pastikan, makanan yang diambil adalah berkualiti.


7) Amalkan makan makanan berebus, kurangkan berminyak.
 
Makan lauk yang berebus, atau bakar-bakar. Jangan ambil makanan yang bergoreng ya. 


8) Sayur dan buah penting
 
Jangan lupa ambil sayur dan buah. Makanan ini paling penting untuk tambahan serat dan vitamin dalam badan. Makan biar seimbang. Barulah badan nampak bertenaga. Ini baru namanya diet yang sihat. Selamat mencuba ya! Insyaallah pasti ada hasil.

1 comment... add one now