Kenapa Hidung Berair Bila Makan Pedas? Ini Sebabnya!



Orang Malaysia kalau makanan tak pedas tak sah. Tapi kali setiap kali makan makanan pedas, mesti hidung mula berair. Kenapa eh?

Apa kaitan makanan dengan hidung? Ni kami dah jumpa jawapan dan kaitan kenapa perkara tu jadi. Tengok video ni. 


Tapi kalau susah nak faham, meh kami jelaskan.

Rasa pedas datangnya dari kandungan capsaicin yang ada dalam tanaman yang memiliki rasa pedas. Selain capsaicin rasa pedas tu pun ada dalam allyl isothiocynate iaitu sebuah minyak yang dapat bagi rasa pedas kat mulut macam mustard dan wasabi.

Jadi, apabila anda makan atau ambil makanan yang mengandungi capsaicin dan allyl isothiocynate ni, akan terjadi iritasi pada pelbagai selaput yang melindungi paru-paru dan pelbagai lubang lain pada tubuh badan. Bila lubang ni terbuka, maka masuklah bakteri dan virus dalam badan.

Lubang hidung inilah yang mencegah masuknya benda-benda tak sepatutnya dan terhasilnya hingus dalam jumlah yang cukup banyak. Hingus fungsinya untuk mencegah benda asing ke dalam tubuh. Tapi kenapa hingus dia cair dan meleleh? Sebab kandungan bakteria yang masuk masih dalam keadaan yang rendah.

Bersyukurlah bila hidung berair bila makan makanan pedas sebab itu maknanya perlindungan tubuh anda masih bekerja dengan baik!

0 comment... add one now