Fakta Tentang Waktu Yang Anda Mungkin Tidak Pernah Tahu



#1
Mengikut Teori Relativitas Einstein semakin kamu dekat dengan bumi, semakin lambat waktu berputar. Salah satu bukti nyata dari teori ini adalah waktu di atas gunung Everest lebih cepat 15 mikrodetik daripada di atas permukaan laut.


#2
Satu hari bukan 24 jam, tapi 23 jam, 56 minit, 4,2 saat. Tetapi kenapa kita menetapkan 24 jam satu hari? Ia kerana setiap hari bumi bergerak leboh jauh mengelilingi matahari dari orbitnya.


#3
Pada zamam dinasour, satu tahun ada 370 hari. Bumi berputar semakin lambat kerana graviti bulan lebih panjang 1,7 milisaat per abad.


#4
Seandainya kamu boleh berjalan – jalan di planet Mutarik untuk sehari di tahun ini, tetapi ketika kamu kembali semula ke bumi ia sudah tahun 2018. Satu hari di Mutarik sama dengan dua tahun di bumi.


#5
Waktu akan berputar lebih lambat ketika kamu bergerak semakin cepat. Bayangkan jika kamu bergerak melebihi kecepatan cahaya, mungkin kamu bisa kembali ke masa lalu. Seperti menggunakan mesin waktu.


#6
Minggu depan, jam kamu akan bergerak lebih lambat satu saat kerana rotasi bumi semakin lambat. 


#7
Ada tiga jenis waktu yang diikenali sebagai Waktu objektif, subjektif dan biologis. Waktu objektif adalah apa yang kamu lihat pada jam, tanggal, hari, minggu, bulan dan tahun. Waktu subjektif adalah lama tidaknya masa berlalu yang dipengaruhi oleh pengalaman yang kamu alami. 

0 comment... add one now