Bersiul Guna Tangan Tak Bunyi? Ni Cara Yang Betul


Korang pandai tak bersiul yang gunakan tangan kat mulut tu? Bunyi tu lagi kuat berbanding siualan biasa kan. Selalunya orang guna kalau nak panggil supaya orang berkumpul atau pun nak tarik perhatian sesuatu. 

Jadi, kalau selama ni korang buat tapi asyik tak berbunyi je haa cuba ikut turutan cara yang betul ni. Mesti lepas ni menjadi. 

1. Membentuk huruf 'A' dengan telunjuk dan jari tengah, baki jari yang lain bergulung seolah-olah membentuk genggaman.
 


 
2. Masukkan bibir dalam sedikit, dan gulung keliling gigi.  Ia mungkin mengambil masa beberapa percubaan untuk betul-betul ketatkan bibir. 
 
 

3. Sekarang anda perlu untuk menggerakkan lidah anda ke dalam kedudukan yang betul. Menggunakan jari anda, tekan lidah ke dalam mulut anda, dan perlahan-lahan tekan hujung ke bawah. Pastikan 'curve' terbentuk daripada lidah anda. Jari anda hendaklah tidak lebih daripada kira-kira satu perempat di dalam mulut anda.



4. Tarik nafas keluar melalui laluan udara yang terbentuk di dalam mulut anda. Kalau rasa macam udara lalu kat bibir bawah maka anda telah melakukannya dengan betul. Tapi kalau ada udara lalu kat bibir atas maksudnya kena kurangkan saiz laluan udara guna jari anda.  
 
Sumber: Brightside

0 comment... add one now