Header Ads

4 Rahsia Isi Minyak Dengan Cara Betul

4 Rahsia Isi Minyak Dengan Cara Betul | Sebut saja pasal minyak petrol tak kan terlepas dengan harga petrol yang makin lama makin tinggi. Ramai yang akan ternanti-nanti berapa lah harga minyak petrol terkini setiap minggu dikemaskini. Sebenarnya ada perkara yang anda tidak pernah tahu tentang minyak petrol.

4 Rahsia Isi Minyak Dengan Cara Betul

4 Rahsia Isi Minyak Dengan Cara Betul


1. Isi minyak di waktu awal pagi atau di waktu suhu sejuk

Kapasiti minyak petrol lebih banyak pada waktu sejuk berbanding waktu panas di siang hari. Hal kerana waktu sejuk ianya mempunyai wap yang berlebihan. Jika anda mengisi minyak di waktu tengah hari, akan kelihatan wap petrol keluar dari tangki minyak anda.
 
2. Isi minyak dengan perlahan-lahan

Cara ini adalah supaya cecair petrol dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap petrol meruap bebas yang menyebabkan pembaziran minyak anda. Kawal picu dengan menarik secara separuh penuh. Ini dapat mengurangkan wap keluar bersama-sama petrol.
 
3. Isi minyak semasa tangki separuh penuh

Ini kerana semakin banyak baki minyak dalam tangki semakin kurang kapasiti ruang udara yang dipenuhi wap sekaligus anda akan dapat lebih petrol dalam tangki yang lebih optimum.
 
4. Isi minyak petrol ikut liter

Untuk mengelakkan pembaziran duit ketika mengisi minyak, sepatutnya amalkan pengisian minyak dalam liter, bukannya ringgit. Ini perkara yang kita jarang lakukan.

 p/s : Perhatian buat anda! Jangan lupa untuk matikan enjin kereta dan elakkan penggunaan handphone semasa mengisi minyak serta jangan lupa kunci kereta semasa mengisi minyak untuk mengelakkan kes kecurian yang sering berlaku di stesen minyak. Semoga informasi ini memberi pengetahuan kepada anda semua. 

1 comment:

  1. aa. mek amalkan guna litre. tapi kadang yg leceh nya kaunter cam malas nk kirakan. jadi, sbg pnyelesaian, mek akan bg exact amount untuk cashier. contoh nak 25liter, mek cakap je RM49 :)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.