Wahai Wanita, Ini Sebab Mr P Suka ‘Bangun’ Di Waktu Pagi?



Pernahkah anda tertanya hampir kenapa pasangan anda selalu merayu untuk bercinta setiap pagi? Malah beberapa artikel yang anda baca, lelaki rata-rata mahukan hubungan intim di waktu pagi. Semua ini adalah punca semulajadi tubuh.
“Mr P berereksi di waktu pagi, tiada hubungannya dengan mimpi yang dialaminya semalam. Seperti ereksi spontan yang sebelum ini pernah diperhatikan berlaku pada janin lelaki dalam rahim,” kata Uta Demontis, Ph.D seksologi klinikal dan coach relationship.
Para pengkaji percaya bahawa ereksi di waktu pagi terjadi kerana selama tertidur, Mr P memilih untuk tidak mempunyai kehidupannya sendiri dan menjadi keras.
“Mr P yang menegang di waktu pagi disebabkan oleh kitaran hormon. Sesetengah orang berfikir, penyebabnya adalah mimpi yang dialami lelaki di waktu malam atau Mr P yang sensitif di waktu malam” ujar Gloria Brame, Ph.D., seksologi dan penulis Sex for Grown-Ups.
Ereksi Mr P terjadi di waktu pagi kerana tahap testosteron mencapai tahap kemuncak. Lalu, mengapa Mr P tidak berereksi di waktu siang? “Otak lelaki mengeluarkan bahan kimia anti-tegang selama bekerja. Tentu, perkara ini mencegah terjadinya ereksi pada waktu yang tidak tepat,” jelas Brame.
Brame mengatakan sewaktu tidur, faktor penghambat ereksi menghilang. Sehingga pada waktu malam Mr P dapat bergerak dengan berleluasa. Tetapi fenomena ini boleh dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti usia, kecergasan, tekanan darah, dan pembolehubah lain.
“Jika lelaki terbangun tanpa ereksi, bermakna ada masalah berkenaan dengan sistem kesihatan dan fungsi seksual” kata Brame.
Sumber: Womenshealthmag

1 comment... add one now