Inilah 5 Khasiat Dan Manfaat Buah Kurma Ajwa Yang Perlu Ada Ketahui

manfaat buah kurma ajwa
Kurma ajwa atau biasa disebut kurma nabi, Saya rasa hampir semua orang muslim tahu akan buah ajaib ini. Kurma jenis ini merupakan oleh-oleh haji dan umroh yang gemar untuk di bawa ke tanah air. Kurma ini adalah jenis kurma yang paling popular di antara jenis kurma yang lain, kerana selain rasanya yang sedap dan lazat juga kerana kandungan gizinya yang baik untuk kesihatan tubuh kita. Dan yang utama jenis kurma ini merupakan jenis kurma yang paling disukai Nabi kita Muhammad SAW, maka wajar saja jika buah ini menjadi buah tangan pilihan kala pulang selepas menunaikan ibadah haji atau umroh.

Inilah 5 Manfaat Dan Khasiat Dari Buah Ajaib Kurma Ajwa Yang Perlu Ada Ketahui


1. Memenuhi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh


Salah satu dari 5 manfaat buah kurma ajwa yang boleh anda ketahui adalah memenuhi nutrisi yang diperlukan oleh tubuh. Di dalam tubuh manusia tentunya memerlukan banyak sekali asupan gizi dan nutrisi yang diperlukan tubuh untuk melakukan aktiviti. Sehingga Anda boleh mengkonsumsi makanan yang banyak mengandung asupan nutrisi. Salah satu makanan yang baik yang boleh anda konsumsi adalah buah kurma ajwa. Kerana buah kurma ajwa ini mengandungi protein, zat besi, kalsium, Vitamin A, Vitamin C, dan masih banyak kandungan lainnya dalam buah kurma ajwa. Anda boleh secara rutin mengkonsumsi buah kurma ajwa setiap harinya untuk menjaga kesihatan tubuh.

2. Membantu mengatasi masalah pencernaan dalam tubuh


Manfaat yang kedua yang merupakan bahagian dari 5 manfaat buah kurma ajwa adalah membantu mengatasi masalah pencernaan dalam tubuh. Sistem pencernaan adalah salah satu sistem yang penting dalam tubuh. Kerana di dalam tubuh ada kegiatan dalam mencerna dan mengolah makanan yang sudah dikonsumsi sebelumnya. Jika sistem pencernaan baik, maka akan lancar pula pencernaan makanan dalam tubuh. Jika pencernaan kurang lancar, Anda boleh mengkonsumsi buah kurma ajwa. Kerana buah kurma ajwa ini mengandungi potassium yang berguna untuk melancarkan sistem pencernaan, otot yang lemah, mengalami stress, dan sebagainya.

3. Mencegah penyakit jantung dan diabetes mellitus


Manfaat ketiga yang merupakan salah satu dari 5 manfaat buah kurma ajwa adalah mencegah penyakit jantung dan diabetes mellitus. Penyakit jantung adalah penyakit yang berbahaya jika sudah menyerang manusia. Kerana jantung merupakan penyakit yang sangat berbahaya jika tidak ditangani secara serius. Selain itu juga penyakit diabetes mellitus yang juga berbahaya bagi kesihatan tubuh. 

4. Bermanfaat bagi ibu menyusui


Manfaat keempat yang merupakan bagian dari 5 manfaat buah kurma ajwa adalah sangat diperlukan dan sangat bermanfaat bagi ibu menyusui. Ibu menyusui adalah bagian yang harus dialami oleh setiap wanita yang sudah berhasil dan selamat untuk melahirkan buah hatinya ke dunia. Sehingga ibu hamil disarankan untuk mengkonsumsi makanan yang banyak mengandung nutrisi. Salah satunya dapat mengkonsumsi buah kurma ajwa yang bisa membantu memproduksi banyak ASI. Sehingga ASI yang dibutuhkan sang bayi tercukupi.

5. Bermanfaat untuk anak-anak


Manfaat kelima atau yang terakhir yang menjadi bahagian dari 5 manfaat buah kurma ajwa yang boleh Anda ketahui adalah bermanfaat bagi anak-anak. Anak-anak adalah masa dimana tumbuh dan berkembang. Sehingga pola makan anak harus dijaga dan di control dengan baik. Untuk itu anak-anak boleh dianjurkan untuk mengkonsumsi buah kurma ajwa. Karena buah kurma ajwa ini mengandung nutrisi yang dibutuhkan anak untuk membantu perkembangan otak anak dan juga sekaligus boleh mencerdaskannya. Anak-anak boleh rutin mengkonsumsi buah kurma ajwa ini dengan dibantu oleh orang tua.

Sesungguhnya buah kurma ini mempunyai kelebihan dan khasiat yang tersendiri. Lebih2 lagi bulan puasa ni kita perbanyakan amalan sunnah ini dengan berbuka puasa dengan buah kurma atau tamar.

0 comment... add one now