Ini Dia Permainan Tradisional Negara Indonesia Sama Seperti Malaysia

Mainan adalah sesuatu yang digunakan dalam permainan oleh kanak-kanak. Dari banyaknya permainan anak, ternyata ada beberapa permainan yang tidak memerlukan mainan. Berikut adalah lima permainan tanpa mainan.
Permainan lompat jengkal merupakan salah satu permainan tradisional yang sangat jarang di mainkan. Permainan ini dilakuan oleh beberapa orang. Dimana awalnya dilakukan hompimpa, kemudian anak yang tinggal dua orang akan duduk berhadapan sambil menyusun jengkalnya, dan yang lain melompat ke jengkal kedua-dua kanak-kanak tersebut.
Permainan ular naga ini juga merupakan permainan tradisonal, yang dimainkan lebih dari lima orang. Caranya, dua orang berhadapan sambil menyatukan dua tangannya, lalu mengangkatnya ke atas. Kemudian yang lain akan berbaris, sambil menyanyikan lagu ular naga, sambil mengelilingi kedua temannya tersebut.

Main tumbuk belanga salah satu permainan tradisional ini, dimainkan oleh beberapa orang dengan cara menyusun tangan dalam bentuk kepalan. Kemudian bernyanyi, dan kepalan tangan yang berada paling atas akan menumbuk kepala tangan yang ada di bawah.

Permainan hampal juga disebut dengan ialah galah panjang. Permainan ini dimainkan oleh dua buah kumpulan yang terdiri dari beberapa orang. cara memainkannya dengan menghadang lawan agar tidak boleh terlepas melalui garisan ke selaras terkini secara pergi ke depan-balik, dan untuk meraih kemenangan seluruh ahli kumpulan harus secara lengkap melakukan proses pergi ke depan-balik dalamkawasan padang yang telah ditentukan.
Permainan ini sama seperti permainan DoMiKaDo bezanya ialah dari sebuah syair.Permainan ini biasanya disambung dengan permainan sembunyi dan mencari(sorok-sorok) .Caranya berkumpulan  seorang akan duduk atau berdiri membentuk bulatan,sambil menepuk
tangan satu sama lain, dan menyanyikan lagu kotak pos. –

0 comment... add one now