Cara Mudah Merawat Ekzema Kering Secara Semulajadi! Cepat Rawat Sebelum Melarat..

Sebelum ini sya pernah kongsikan penyakit ekzema... tapi kali ini sya share pada anda bagaimana cara merawat ekzema kering secara semulajadi? Ya, pada tulisan terbaru kami kali ini akan membincangkan mengenai cara merawat penyakit kulit yang bernama ekzema. Cara rawatan yang akan kami berikan iaitu memakai bahan alami yang boleh anda dapatkan di dapur anda, tetapi sebelum membincangkan tentang cara rawatannya, alangkah baiknya bila kita tahu puncanya terlebih dahulu.


Cara Merawat Ekzema Kering Secara Semulajadi

Punca ekzema

Penyakit kulit ekzema ini memang belum di kenali dengan tentu, tetapi menurut ramalan dari sebagian para ahli mengungkapkan kalau penyakit kulit ini mempunyai hubungan erat dengan system kekebalan tubuh (Kekebalan) berlebih. Diluar itu, beberapa sumber juga menyebutkan bila penyakit ini disebabkan oleh kerana darah kotor, kekurangan vitamin K, kesan dari zat-zat kimia serta faktor cuaca juga boleh menyebabkan timbulnya penyakit ekzema.

Lalu, bagaimana cara merawat ekzema kering?

Untuk rawatan yang terbaik memang baiknya melakukan kawalan ke doktor kulit, sehingga anda boleh melakukan kawalan serta rawatan secara berkala sampai selesai. Tetapi untuk anda yang ingin mencuba merawat ekzema secara semulajadi, ada beberapa bahan herba atau alami yang dipercaya dapat meruntuhkan ekzema.

Ubat ekzema semulajadi

Berikut ini merupakan ubat ekzema kering alami yang boleh anda racik sendiri dirumah, yakni:

Bahan yang diperlukan:
1 ruas lengkuas
1 ruas kunyit
Kapur sirih secukupnya

Cara membancuh:

Pertama-tama cuci lengkuas serta kunyit sampai bersih, lalu parut kedua-dua bahan itu.
Selepas itu, campurkan kedua-dua bahan itu serta tambahkan sedikit kapur sirih.
Lalu kompres kulit yang terkena ekzema kering dengan air hangat, lantas keringkan dengan tuala bersih yang lembut.
Seterusnya sapukan ramuan yang telah di buat tadi secara rata pada kulit yang terkena ekzema, lantas balut dengan memakai pembalut agar tidak terkena air dan sabun.
Ganti secara rutin 2 kali sehari dengan ramuan yang baru.

Nota:

untuk anda pesakit ekzema, sebaiknya elakkan beberapa makanan seperti daging, telur dan ikan. Kerana makanan itu boleh menimbulkan rasa gatal yang tidak tertanggung. Sebaiknya perbanyakkan pengambilan makanan seperti sayur-sayuran, buah-buahan, tahu, tempe dan susu.

Nah itulah sedikit ulasan yang boleh kami berikan mengenai cara merawat ekzema kering secara semula jadi, semoga ulasan diatas dapat bermanfaat dan semoga segera sembuh.

0 comment... add one now