5 Penyakit paling ngeri sepanjang abad, lihat no 1 mengejutkan!

1.    Noma (Cancrum Oris)


Cancrum Oris merupakan sebuah penyakit yang merosakkan lapisan tisu bahagian rahang dan wajah. Peluang sembuh untuk penghidap penyakit adalah 70 -90 % bergantung kepada cara rawatan yang diterima. 


2.    Guniea Worm

Penyakit ini menyerang manusia melalui air minuman yang mengandung kutu cacing kecil dari Guinea. Setelah masuk ke dalam tubuh manusia, ukuran cacing bisa berkembang menjadi seukuran 15cm dan beranak pinak di dalam tubuh manusia. Cacing yang telah dewasa akan menyebabkan kulit menjadi melepuh dan bengkak. Sehingga sekarang masih tiada rawatan yang berjaya ditemukan untuk mengubati penyakit ini. 
 

3.    Sindrom Tree Man

 
Pesakit yang menghidap penyakit ini mempunyai ketumbuhan di badan yang menyerupai struktur pokok. Penyakit ini disebabkan oleh virus Human Pappilomavirus.  Apesakit boleh disembuhkan dengan melakukan pembedahan untuk membuang tumbuhan asing pada tubuh pesakit. 
 

4. Kaki Gajah


Elemphatiasis atau dikenali dengan nama Kaki gajah adalah penyakit dimana tubuh pesakit akan mengembang seperti tubuh gajah. Kondisi ini menyebabkan tubuh mengembang kerana cairan yang memenuhi tisu otot dalam tubuh.


 5. Cacing Filaria


Cacing Filaria atau dikenali sebagai Loa Loa Worm adalah parasit yang memiliki kemampuan untuk hidup di mata. Penyakit ini membuat lebih dari 200 juta orang buta di seluruh dunia. Cacing filaria bukan hanya membahayakan mata malah bila dia masuk ke bahagian tubuh lain ia akan menyebabkan penyakit kaki gajah. Gejala potensi lainnya termasuk ruam, sakit perut, arthritis dan papula.

1 comment... add one now

Abam Kie Abam Kie Jun 30, 2016
ngerinya abam tengok!