Seribu rahsia misteri Sungai Amazon paling ekstrim dunia






Amazon adalah sungai terbesar di dunia dengan begitu banyak saiz, isipadu air itu membawa ke laut (sekitar 20% daripada semua kotoran air tawar ke laut), keluasan tanah yang mengalir ke dalamnya, dan panjang dan lebar. Ini adalah salah satu sungai terpanjang di dunia dan, bergantung pada siapa anda bercakap, panjangnya adalah di antara 6.259 km (3.903 batu) dan 6.712 km (4.195 batu).
Sepanjang abad terkini panjang Sungai Amazon dan Sungai Nil silih menjadi perebutan takhta sebagai sungai terpanjang di dunia. Panjang yang tepat daripada dua sungai bervariasi dari masa ke masa dan sumber-sumber yang boleh dipercayai tidak bersetuju akan panjang sebenar masing-masing. Sungai Nil di Afrika dilaporkan berada di antara di 5.499 km (3.437 batu) hingga 6.690 km (4.180 batu) panjang. Namun, dari segi saiz dan besarnya di antara dua sungai tersebut, terbukti Sungai Amazon disahkan sebagai sungai yang terbesar dengan membawa isipadu air yang lebih besar.
Sungai Amazon dan Anak2 Sungainya
sungai amazon_1
Secara umumnya, kelebaran maksimum Sungai Amazon mencecah 11km (6.8 batu) pada musim kemarau. Kawasan yang diliputi oleh Sungai Amazon dan anak-anak sungainya lebih daripada tiga kali ganda selama setahun. Pada musim kemarau rata-rata 110,000 km persegi tanah adalah air yang tertutup, sedangkan di musim hujan wilayah yang tergenang banjir Lembah Amazon meningkat menjadi 350,000 km persegi. Ketika dataran banjir dan Daerah Aliran Sungai Amazon banjir sepanjang musim hujan Sungai Amazon boleh mencapai 40km (24.8 batu) lebar. Manakala kelebaran pada muara Sungai Amazon sudah mencapai 325km (202 batu) lebar!
Disebabkan Sungai Amazon mengalirkan airnya meliputi hampir seluruh Zon Utara dari benua Amerika Selatan (sekitar 40% darat), termasuk semua hujan tropika yang lebat membanjiri hutan hujan tropika tersebut, menyebabkan ianya membawa sejumlah besar air. Muara Sungai Amazon, di mana ia bertemu dengan laut, sangat luas dan dalam sehingga kapal laut mampu berlayar dan melakukan perjalanan darat sejauh dua-pertiga (drp panjang sungai) di sepanjang sungai tersebut.
Amazon – Rumah Segala Kehidupan Ekstrim
Sungai Amazon tidak hanya terbesar di dunia, malah ia adalah rumah bagi banyak kehidupan “ekstrim” Arapaima is one of the largest freshwater fish in the worlddunia alami. Tahukah anda Sungai Amazon mengadungi lebih 3000 spesis ikan air tawar? Adakah anda pernah melihat ikan keli gergasi? Mereka biasanya ditemui di kawasan air tawar, air bergerak perlahan, tasik dan sungai, dan beberapa orang yang menjaga mereka sebagai haiwan kesayangan di akuarium. Keli cukup menyeramkan mencari ikan dengan kepalanya yang besar dan “bermisai” atau bersengat di kedua sisi kepala mereka (sebab itu ia dinamakan, catfish atau ikan kucing). Kebanyakan keli yang biasa kita kenali di Malaysia berukuran daripada sekitar 8 inci panjang sehingga sekitar 2 kaki, dengan berat dalam pada hingga 30 kilogram. Tapi keli yang hidup di sungai terbesar di dunia memiliki semua bilik di dunia untuk tumbuh sebesar alam akan membolehkan – mereka telah ditangkap dengan berat lebih dari 200 pound! Salah satu ikan air tawar terbesar di dunia ditemui hidup di perairan Sungai Amazon. Arapaima, juga dikenali sebagai Ikan Pirarucu tempatan, Arapaima gigas adalah yang terbesar, eksklusif ikan air tawar di dunia. Mereka boleh ditemui untuk mencapai panjang daripada 15 ft/4m dan berat mencecah lebih 440lbs/200kg. (Baca tentang ikan air tawar terbesar di dunia.)
Amazon juga rumah bagi beberapa makhluk ekstrim lain, Ular Anaconda (ular terbesar), dan ikan Piranha (ikanpaling ganas), Dolphin Sungai Amazon – satu2nya ikan dolphin air tawar di dunia.

0 comment... add one now