Kenapa bayi baru lahir wajib diazankan?


Kenapa Bayi Yang Baru Lahir Wajib Diazankan


Kenapa Bayi Yang Baru Lahir Wajib Diazankan?

Sememangnya kita tahu bahawa setiap bayi muslim yang baru lahir maka dia wajib diAzankan oleh bapanya ataupun oran-orang yang lebih tua. Namun kebanyakan orang masih belum tahu alasan mengapa seorang bayi yang baru lahir akan di Azankan. Ini keran kebanyakan bayi yang baru lahir dia akan menangis. 
Dalam sebuah hadis menjelaskan bahwa bayi menangis karena dia dicucuk matanya oleh syaitan kecuali Maryam dan anaknya. Jadi mari fahami Kenapa Bayi Yang Baru Lahir Wajib Diazankan;
Setiap bayi yang baru lahir  akan didatangi oleh syaitan untuk menganggu. Bayi tersebut akan dicucuk matanya oleh jari syaitan yang datang. Syaitan itu datang bukan tanpa tujuan. Mereka mendatangi bayi yang baru lahir adalah agar bayi itu kelak akan menjadi pengikutnya. Selain itu, bayi yang dicucuk matanya diharapkan dia tidak dapat melihat suatu kebaikan. Ianya akan mengajaknya ke arah keburukan dan bukan kebaikan.
Azan yang diperdengarkan pada bayi yang baru lahir memiliki beberapa fungsi dan tujuannya, antaranya;
1.Anak di adzankan pada telinga kanan dan di iqomatkan pada telinga kiri 
Ketika seorang bayi lahir maka seorang ayah haruslah mengazankanya. Selain azan, orang tuanya juga seharusnya membacakan bacaan tahlil. ini kerana suara azan dan tahlil ini akan membuat syaitan lari ketakutan dan syaitan tidak dapat mengganggu bayi dan mencucuk jarinya ke mata bayi.
2.Membacakan surah Al-Ikhlas 
Selain azan , ketika bayi lahir, orang tuanya hendaklah selalu memperdengarkan surah Al-Ikhlas di kedua-dua telinga bayi. Ini juga diamalkan oleh Rasulullah s.a.w untuk mengelakan anak dari gangguan syaitan. Namun, semua surah dalam Al-Qur’an memiliki efek yang baik untuk perkembangan seorang anak.
3.Mendoakan bayi
Semua doa atau surah yang terkandung di dalam Al-Qur’an itu sememngnya elok untuk diamalkan. Salah satu surah yang dapat digunakan adalah surah Ali-Imran ayat 36. Kita boleh mendoakan anak kita dengan surah tersebut. Dalam surah itu kita dapat memohon kepada Allah s.w.t  untuk sentiasa melindungi anak kita dari gangguan syaitan dan orang-orang jahat.
4.Doa keselamatan dan perlindungan 
Doa yang paling umum  adalah doa keselamatan dan perlindungan. Dalam doa tersebut kita memohon kepada Allah s.w.t untuk memberikan keselamatan dalam hidup kita. Setiap orang tua pasti mengharapkan anaknya  menjadi orang yang lebih baik.
Sebagai orang tua yang baik kita hendaklah sering mendekatkan diri dengan Allah s.w.t sehingga secara tidak langsung dpat memberikan contoh yang baik pada anak kita. Selain itu, ketika seorang anak atau bayi sering mendengar lafal al-Qur’an maka setelah dewasa ia akan lebih mudah untuk menjadi seorang penghafal al-Qur’an atau sering disebut sebagai hafidz al-Qur’an. Ia akan menjadi anak yang soleh dan solehah  sehingga Allah akan melindungi di setiap langkahnya.
Ini adalah sebabnya kenapa bayi baru lahir harus diazankan. Sebagai seorang muslim dan orang tua kita haruslah menjalankan kewajiban tersebut demi kebaikan anak. Mendekatkan diri dengan Allah maka mendekatkan diri anak juga pada-Nya. insyallah

0 comment... add one now