Header Ads

Tutorial: Cara Mudah Memendekkan URL Dengan Goo.gl

Tutorial: Cara Mudah Memendekkan URL Dengan Goo.gl | Assalamualaikum rakan-rakan blogger... Anda tahu cara nak memendekkan URL anda untuk laman web? Memandangkan rasanya saya perlu kongsikan tutorial ini kepada korang cara mudah untuk pendekkan URL dengan menggunakan Goo.gl. Tapi persoalannya, korang paham tak apa dimaksudkan memendekkan URL???....

Tutorial: Cara Mudah Memendekkan URL Dengan Goo.gl

Apa itu Memendekkan URL ?


Memendekkan Url adalah cara yang tepat untuk di terapkan para pelaku bisnes online kerana url yang panjang memiliki kesan negatif untuk perkembangan bisnes anda terutama untuk para affilite marketing. 

Bayangkan saja, jika anda membagikan Url unik dari referral/affiliate pasti nampak nama anda di url tersebut dan pasti para pengunjung akan berfikir bahawa url/link tersebut bukanlah link rasmi dari pemilik laman web yang akhirnya pengunjung tidak akan pernah melakukan klik pada link tersebut.

Banyak sekali manfaat yang boleh anda dapatkan dengan memendekkan link/Url, antara lain:

● Membuat link/url lebih pendek dan sederhana sehingga membuat para pengunjung melakukan klik pada link tersebut.
● Mengetahui statistik pengunjung yang melakukan klik dari affiliate link ketika link di bagikan ke media sosial maka yang terlihat adalah link unik yang sederhana dan mudah untuk di ingat.
● Link yang terlihat bukan nama unik yang di berikan merchant atau vendor jadi bisa mengalihkan perhatian dan meyakinkan pengunjung bahawa link yang anda bagikan bukanlah link promosi.

Ada banyak sekali cara memendekkan link/Url, antara lain dengan bantuan plugin di wordpress, dengan bantuan pihak ke tiga seperti Goo.gl, TinyURL, SnipUrl, Bit.ly, dan masih banyak lagi. Namun, kerana artikel kali ini membahas tentang cara memendekkan url dengan goo.gl maka saya akan menjelaskan dengan menggunakan bantuan Goo.gl.

Kenapa anda perlu memilih memendekkan link/Url memakai bantuan Goo.gl?


Seperti yang kita ketahui bahawa Satu Akaun Google Untuk Semua Produk Google, jadi ketika kita sudah memiliki satu akaun gmail maka optimis boleh langsung kita gunakan untuk memendekkan link tanpa harus melakukan register atau mendaftar ke laman web lainnya yang menyediakan ciri memendekkan link, Selain itu kita tidak akan pernah mendapatkan link yang tidak relefan seperti penyedia lainnya, dan privasi akaun sudah pasti terjaga.

Cara memendekkan Url Dengan Bantuan Goo.gl :

1. Langkah pertama silakan anda login di akaun gmail.
2. Setelah anda login silakan kunjungi url berikut goo.gl.
3. Kemudian paste url/link yang hendak anda pendekkan ke column “Paste your long URL here” kemudian “klik i’m not a robot” untuk memastikan bahawa anda bukanlah robot dan klik shorten Url.
4. Selesai maka akan muncul link pendek yang di berikan google untuk anda gunakan
Jangan lupa anda test link tersebut apakah sudah mencapai tujuan sesuai dengan yang anda inginkan, dan apakah link tersebut benar-benar mengarahkan ke halaman yang sebenarnya.
5. Ketika anda melakukan test ke link tersebut dan jika hasilnya sudah benar maka selamat anda sudah berhasil memendekkan url dengan bantuan goo.gl.

Sebenarnya korang boleh menggunakan goo.gl tanpa harus memiliki akaun gmail, namun hal tersebut bukanlah tujuan sebenarnya dari memendekkan url. Kerana tanpa anda memiliki akaun gmail maka anda tidak akan pernah mengetahui data statistik para pengunjung yang melakukan klik dan anda hanya memperoleh link pendek.

Maka supaya anda mendapatkan hasil yang maksimum gunakanlah goo.gl dengan memakai akaun gmail anda. Jika cara di atas telah anda terapkan silakan anda bagikan link url tersebut ke perbagai media sosial maupun ke blog yang topiknya sesuai dengan produk yang anda promosikan, namun jangan pernah membagikannya dengan cara spam kerana dapat merosakkan akaun gmail anda dan cara tersebut boleh menampakkan buruk terhadap reputasi anda. 

Mudah-mudahan sedikit sebanyak artikel kali ini, moga2 memberi manfaat untuk anda.

No comments

Powered by Blogger.