Header Ads

Mengapa Ada Simbol @ Pada Setiap Alamat Email?

Kita pasti sudah tidak asing lagi dengan “email”. Yup, email merupakan surat elektronik yang banyak digunakan orang ketika ini. Malah, setiap orang mungkin memiliki lebih dari satu alamat email.


Cuba kita perhatikan, disetiap alamat email ada simbol kecil berbentuk “@”. Tahukah anda apa simbol itu? Dan kenapa disetiap alamat email ada simbol itu? Dari mana asal-usulnya?

Dahulu kala, sebelum '@' digunakan sebagai simbol pada alamat email, @ digunakan untuk menggambarkan bayaran atau berat suatu benda, contohnya jika membeli 6 buah pencil, maka akan ditulis “6 apel @ rm1000”.



Setelah itu muncullah idea untuk menggunakan simbol @ pada email. Idea ini dicetuskan oleh seorang lelaki  bernama Ray Tomlinson.

Waktu itu dia memilih menggunakan lambang @ kerana menurutnya lambang itu sangat membantu, sebab mirip huruf  “a” untuk alamat kepada pemilik email yang dituju.

Dari sinilah lambang @ terus dipakai hingga sekarang.

Simbol “@” ini memiliki kegunaan yang penting, di Internet, simbol @ atau “at sign” berguna untuk memisahkan nama user/pengguna yang online dengan alamat emailnya, sebagi contoh jojo@xmail.com.

Tanpa menggunakan hurup @ ini, alamat email yang ditujukan tidak akan sampai pada penerimanya. Kerana itulah pentingnya simbol @ ini, maka pembuat keyboard meletakkan simbol khas ini pada susunan keyboard.

Cuba anda perhatikan di keyboard, pasti ada simbol @ ini kan? 

No comments

Powered by Blogger.