Header Ads

Maksud emoji gaya monyet yang ramai tak tahu

Assalamualaikum...

Image result for emoji monyet

Whatsapp merupakan salah satu aplikasi yang sangat berguna bagi kegiatan harian kita. Ianya dapat menghubungkan pengguna aplikasi tersebut walau di mana juga berada.

Semestinya ketika sedang chat icon 3 monyet melakukan aksi ini menjadi pilihan terutama acik kerana minat dengan tiga icon comel ini. Tapi kenapa hanya 3 aksi tutup mata, tutup telingga dan tutup mulut ? 

Kenapa tidak gaya lain yang lebih melucukan?

Emoji tersebut sebenarnya mempunyai maksud rupanya ianya adalah kombinasi yang di panggil 3 wise monkeys. Ianya di ilhamkan dari Japanese proverbial principle yang mewakili see no evil, hear no evil dan speak no evil. Ianya menterjemahkan dari bagaimana kita lihat, apa yang kita dengar dan apa yang kita bicarakan menggunakan tiga anggota yang utama iaitu mata, telingga dan mulut.

Ianya mengajar kita untuk selalu positif serta mengajak untuk ke arah positif untuk melihat benda yang baik-baik dan bersangka baik, bila mendengar sesuatu pekara baik dan tidak terlalu kata-kata yang suka mengumpat dan memburukkan orang lain. Terakhir sekali adalah untuk bercakap benda yang baik-baik sebarkan aura positif. Nampak remeh tapi ada kebaikan di sebalik icon kecil. Hebat bukan, mari kita baiki diri dan muhasabah diri kearah kebaikan.

No comments

Powered by Blogger.