Header Ads

Ambergris, minyak wangian mahal kesukaan Rasulullah SAW





Beberapa waktu lalu seorang kanak-kanak asal Inggeris yang baru berusia lapan tahun sempat membuat kekecohan kerana mencari sebongkah batu bernilai 6,500 dollar Amerika. Charlie Naysmith adalah nama anak yang beruntung tersebut.

Ketika itu Charlie bersama ayah dan anjingnya sedang berjalan di Pantai Dorset, England, namun kemudian ia tersandung oleh sebongkah batu yang mirip seperti lilin.

"Charlie dan aku hanya keluar untuk berjalan-jalan di pantai seperti biasa bersama anjing kita, ketika ia mencari batu karang yang kelihatan seperti lilin ini," ujar Alex Naysmith, ayah kanak-kanak tersebut kepada ABC News.

"Dia selalu mengambil barang-barang, dan ia bergurau seolah-olah batu itu benar-benar berat. Malah, batu itu cukup ringan dan mengingatkan saya pada sesuatu yang saya lihat di berita bahawa benda seperti itu telah ditemui di New Zealand," ujar Alex meneruskan.

Charlie dan ayahnya kemudian cuba mendari tahu mengenai batu tersebut. Hasilnya, mereka berdua terkejut kerana batu tersebut ternyata adalah ambergris dengan berat 0.45 kilogram yang apabila ditunaikan boleh bernilai lebih daripada 600 juta rupiah.

Mengapa ambergris sangat mahal? Ternyata, ambergris atau yang dalam bahasa Arab disebut "anbar" mempunyai peranan sentral dalam industri minyak wangi kelas dunia dan ini telah berlangsung selama beribu-ribu tahun lamanya.

Rasulullah SAW pun pernah memakai minyak wangi yang diperbuat daripada ambergris sebagaimana tercatat dalam hadis riwayat An-Nasa'i:

عن محمد بن علي قال سألت عائشة أكان رسول الله صلى الله عليه وسلم يتطيب قالت نعم بذكارة الطيب المسك والعنبر

Dari Muhammad bin Ali dia berkata, "Aku pernah bertanya kepada 'Aisyah,' Apakah Rasulullah SAW memakai wangian? ia menjawab, "Ya! dengan minyak wangi misk dan 'anbar. "

Pada masa itu pun minyak wangi yang diperbuat daripada ambergris telah dikenal sebagai barang mahal, oleh kerananya dalam hadis lain Rasulullah SAW menyebut minyak wangi sebagai kesenangan dunia, "Kesenangan duniawi yang kusukai adalah wanita dan minyak wangi. Dan dijadikan kesejukan mataku di dalam solat. "(HR An-Nasa'i)

Ambergris adalah minyak terbaik selepas minyak kasturi, ia mampu menghasilkan wangi khas yang disukai manusia. Bau ambergris mempunyai beberapa variasi aroma mulai dari wewangian bersahaja, mirip misik, sehingga beraroma manis.

"Satu titis ambergris boleh merubah sebuah wangian," kata Claire Payne, ahli aroma terapi dan minyak wangi kepada ABC News. 

"Ambergris adalah apa yang kita sebut wangi khas haiwan, berbeza dengan wangi limau atau aroma buah-buahan. Ia seperti misik, dan kami menggunakannya pada beberapa wewangian kami," tambahnya.

Bahkan laman Nationalgeographic.co.id menulis, bahwasannya minyak wangi dengan cita rasa tinggi yang dihasilkan oleh jenama terkenal seperti Chanel dan Lanvin mengambil keuntungan dari ambergris yang mampu memberikan aroma harum bagi kulit manusia.

Ambergris adalah zat mirip bubur yang dikeluarkan oleh paus sperma (physeter macrocephalus). Para ilmuan mengatakan zat tersebut dikeluarkan ketika paus memakan sotong untuk melapisi bahagian sotong yang boleh membuat iritasi tekak atau perut mereka. Kemudian zat tersebut membungkus bahagian sotong yang boleh merengsakan lalu paus membuangnya ke luar tubuh.

Ambergris yang telah mengeras biasanya akan terdampar di pinggir pantai. Selain itu ambergris sangat jarang berlaku, kerana tidak mudah untuk mendapatkannya meski dengan memburunya hingga ke tengah lautan. Oleh kerana itu wajar harganya sangat mahal. Untuk satu auns saja syarikat minyak wangi boleh merogoh poket hingga ribuan dolar dan ini setanding dengan harga dan kualiti minyak wangi yang akan dihasilkan.

Di samping khabar yang menggiurkan tentang ambergris, ada juga berita buruknya. Ya, beberapa negara telah melarang penggunaan ambergris sebagai bahan baku industri. Sementara Amerika Syarikat sejak tahun 1972 telah menetapkan bahawa pemilikan dan menggunakan ambergris dalam minyak wangi adalah sesuatu yang illegal, ini kerana status paus sperma yang terancam punah.

Walaupun begitu permintaan terhadap ambergris di beberapa negara asing terutama di negara fesyen seperti Perancis, sampai saat ini masih tetap tinggi. (Pelbagai Sumber)


Sumber - harakahdaily, eramuslim 

No comments

Powered by Blogger.