Header Ads

Rahsia Disebalik Wallpaper XP

Korang tahu tak sebenarnya gambar disebalik Wallpaper XP mempunyai rahsia yang kita tidak pernah ketahui. Gambar yang kita katakan di edit sebelum ni rupa-rupa nya adalah asli.



Bagi pengguna Windows, pandangan di atas adalah suatu pandangan biasa yang kita lihat setiap kali login masuk ke komputer peribadi masing-masing. Namun, pernahkah anda terfikir dari manakah gambar ini di ambil dan siapa pula yang menemukan gambar ini?

Charles O’Rear, melalui hasil karya terkenalnya iaitu sebuah gambar pemandangan padang rumput hijau di bawah langit diselaputi awan merupakan “wallpaper default “Windows XP.

Menurut Charles, gambar ini diambil di Napa Valley yang terletak di sebelah utara San Francisco pada tahun 1996. Paling menarik, gambar ini dihasilkan tanpa bantuan perisian “editing”. Maksudnya, gambar permandangan yang kita lihat selama ini langsung tidak di edit dan ia adalah original.
 

Gambar berjudul “Bliss” ini diambil dengan menggunakan kamera Mamiya RZ67 serta bantuan tripod.

Chuck mempamerkan hasil karyanya itu di sebuah galeri gambar. Gambar ini dibeli oleh Microsoft pada tahun 2001 untuk digunakan sebagai wallpaper Windows XP. Tidak terlintas langsung di fikiran Chuck bahawa karnya itu menjadi tatapan jutaan penduduk dunia.

Pihak Microsoft sendiri datang untuk berjumpa dengan Chuck pada awal April 2014 untuk mengadakan perbincangan mengenai gambar yang menjadi fenomena ini dan juga untuk memberikan penghormatan terakhir kepada jurugambar ini sebelum pihak Microsoft menamatkan sepenuhnya penggunaan sistem operasi Windows XP pada 8 April 2014.

Ada yang nak try ambil gambar permandangan? Mana tahu Microsoft berminat nak beli korang punya pulak lepas ni?

No comments

Powered by Blogger.