Header Ads

5 Konspirasi dunia dibocorkan oleh Wikileaks

Korang sudah tahu tentang kes Wikileaks kan ? Itu kes penyebaran dokumen rahsia Amerika Syarikat di khalayak melalui internet melalui laman web Wikileaks. Ternyata selain dokumen - dokumen rahsia milik Amerika Syarikat , Wikileaks ternyata juga menyimpan data konspirasi - konspirasi dunia yang sangat rahsia. Setelah diterbitkan oleh Wikileaks , konspirasi ini menjadi terkenal dan bukan menjadi sebuah rahsia lagi .

1. Projek nuklear Iran 



Seperti yang telah banyak kita tahu , ternyata banyak sekali para pemimpin negara-negara timur tengah yang bimbang dengan projek mega besar milik negara bekas Parsi tersebut . Bahkan Raja Arab Saudi, Raja Abdullah secara rahsia telah berdiplomasi dengan kerajaan Amerika Syarikat untuk untuk menyelesaikan masalah nuklear ini .

2. Sokongan tentera Syria pada Hizbullah 



Walaupun Presiden Syria Bashar Al - Assad sudah bersumpah untuk menghentikan bantuan kepada Hizbullah , namun nyatanya masih tetap ada celah bekalan senjata yang diberikan oleh Syria kepada Hizbullah. Tapi belum jelas pihak mana yang berdiri di belakang pembekalan senjata ini. Dikatakan ia mempunyai persamaan fahaman agama iaitu Syiah.

3. Penyitaan HEU(Uranium) milik Pakistan oleh Amerika Syarikat 



Seolah-olah mengulangi langkah yang sama dengan apa yang dilakukan oleh Iran, Amerika Syarikat seolah takut dengan apa yang namanya Nuklear (tentunya yang bukan milik sekutunya). Hal ini terbukti dengan adanya usaha rampasan Uranium milik Pakistan oleh Amerika Syarikat dengan adakan keamanan dunia serta dengan menyewa forum Nuclear security Summit di Washington beberapa masa yang lalu .

4. Trio perikatan China, Amerika Syarikat dan Korea Selatan 



Walaupun dalam perjanjinya 3 perikatan ini menggunakan label bisnes dan perdagangan ekonomi , namun tak dapat dinafikan bahawa ada kes tersembunyi yang akan diselesaikan oleh 3 perikatan ini. Besar kemungkinannya adalah kes nuklear yang sedang dibangunkan di Korea Utara .

5. Dugaan korupsi Ahmed Zia Massoud 



Dalam salah satu Channel Wikileaks , tersebar tuduhan kepada wakil presiden Afghanistan dalam dugaan kes korupsi . Naib presiden ini didakwa menggelapkan wang sebanyak US$52 juta dalam kunjungannya ke Emiriah Arab Bersatu (UAE).

No comments

Powered by Blogger.