Header Ads

Fakta mengenai planet marikh

Tahu tak planet marikh adalah planet yang paling hampir dengan planet bumi. Tapi, mesti anda tidak tahu lagi adakah kita boleh hidup di planet itu atau pun hanya bumi saja untuk makhluk yang bernafas.

Sebenarnya saiz planet marikh 2 kali ganda lagi kecil dari bumi. Jadi graviti planet itu lagi kurang dan atmosfera ia pun nipis. Kalau korang tak pakai apa-apa alatan kat sana jawapannya faham-faham la.

Ada kehidupan ke atau takde?

Ketumpatan udara kat Marikh ni 1% lagi kurang dari bumi dan karbon dioksida ia 95% lagi banyak dari bumi. Medan magnetik marikh pula takda jadi ia tak dapat pantulkan balik radiasi yang datang dari angkasa.

Kebiasaan suhu di bumi adalah 28°C manakala pula planet marikh di bawah -63°C. Tambahan lagi, panjang hari bumi bagi satu hari adalah 24 jam atau masa sekarang 23.94 jam manakala marikh lagi lama daripada bumi sekitar 24.63 jam. Lagipun, panjang tahun untuk marikh adalah 687 hari berbeza dengan bumi sekitar 365 hari.

Ni menunjukkan begitu ketara perbezaan antara kedua-duanya dan hanya Allah yang tahu adakah makhluk boleh hidup di planet itu.


No comments

Powered by Blogger.